فاجعه انسانی قریب‌الوقوع در پی زیر آب رفتن هشت روستای اطراف سد گتوند

هشت روستا در اطراف سد گتوند در استان خوزستان به دلیل بالا آمدن سطح آب این سد، ‌زیر آب رفته و حدود ۶۰ خانوار آواره شده‌اند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

هشت روستا در اطراف سد گتوند در استان خوزستان به دلیل بالا آمدن سطح آب این سد، ‌زیر آب رفته و حدود ۶۰ خانوار آواره شده‌اند.

به گزارش فرانیوز، حدود ۶۰ خانوار ساکن این روستاها در حالی آواره شده‌اند که هنوز مبلغی بابت زمین و خانه‌های خود از وزارت نیرو دریافت نکرده‌اند.

آب دریاچه سد گتوند خوزستان از ابتدای امسال کم‌کم بالا آمده بود، تا جایی که دو طرف دریاچه سد را زیر آب برده است. گفته می‌شود، آب تا سقف بعضی از خانه‌ها رسیده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، روستاهای پابرآفتاب، تنگ‌هلیل، رگ‌هلیل، گل‌انبار، چال‌ناک، چم‌لوند، تلخاب تاجدین و پرنوشته زیر آب رفته‌اند.

روزنامه اعتماد با اشاره به زیر آب رفتن شش روستای شهرستان لالی و دو روستای مسجد سلیمان، این رویداد را تکرار حادثه‌ای دانست که ۱۲ سال پیش هنگام آب‌گیری سد گتوند رخ داد و ۴۱ روستا را زیر آب برد.

همچنین زال صالحی، بخشدار مرکزی لالی نیز تایید کرد که هیچ اخطاریه‌ای مبنی بر هشدار بالا آمدن آب سد گتوند دریافت نکرده است. هنوز میزان خسارت به زمین‌های کشاورزی برآورد نشده چون این روستا‌ها در محاصره آب هستند و راه دسترسی به آن‌ها قطع شده است.

گفته می‌شود، در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز که بارندگی زیاد بود، مخزن سد گتوند حداکثر آب‌گیری را داشت و روستا‌هایی را به زیر آب برد.

این در حالی است که مرداد ماه ۱۳۹۰ نیز آوارگی اهالی روستا‌های حاشیه سد با آغاز آب‌گیری آن شروع شد. آب و برق و تلفن روستا‌ها را قطع کردند و اهالی ناچار به مهاجرت شدند و در نتیجه سد آب‌گیری و خانه‌ها تخریب شدند.

بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، سد گتوند یکی از گران‌ترین و پرحاشیه‌ترین طرح‌های وزارت نیرو است که از زمان افتتاح در ۱۲ سال پیش تاکنون بیشترین هزینه را برای محیط‌ زیست، رودخانه کارون و روستا‌های اطراف به همراه داشته است.