آیه های زمینی
/

علی عسگری کارگردان «آیه‌های زمینی» ممنوع‌الخروج شد

نشریه ورایتی خبر داد علی عسگری کارگردان فیلم «آیه‌های زمینی» بعد از بازگشت به ایران، تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الخروج و از فیلمسازی منع شده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، «آیه‌های زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی در بخش رقابتی «نوعی نگاه» جشنواره کن امسال حضور داشت. آقای عسگری بعد از بازگشت از این جشنواره با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شده است.

ورایتی نوشته بعد از ضبط پاسپورت این کارگردان، مقام‌های جمهوری اسلامی برای ساکت کردن او تهدیدش کرده‌اند که او را زندانی خواهند کرد.

علیرضا خاتمی که «آیه‌های زمینی» را همراه با علی عسگری کارگردانی کرده، به این نشریه گفته است که علاوه بر بازبینی و سانسور، مقام‌های جمهوری اسلامی «مجموعه‌ای از تهدیدها و عواقب قانونی» را علیه فیلمسازان به کار می‌برند.

به گفته آقای خاتمی، کارگردان ایرانی آمریکایی مقیم کانادا،  آیه‌های زمینی، به‌ نوعی بازتاب‌دهنده واقعیت‌های ایران است، زیرا بسیاری از دیالوگ‌های فیلم ریشه در تجربیات واقعی دارد، و روایت سینمایی آنها، فقط یک اثر تخیلی نیست. او با اشاره به اینکه پیامدهای این ماجرا نصیب علی عسگری، دوست و همکارش شده است، از مهارت رژیم ایران در اعمال ارعاب، ابراز تأسف می‌کند.

به گفته علی‌رضا خاتمی، جمهوری اسلامی فراتر از بازبینی و سانسور محتوا، مجموعه‌ای از تهدیدها و پیامدهای قانونی را علیه سینماگران ایرانی به کار می‌گیرد. آقای خاتمی می‌گوید: «هدف اصلی حکومت غیرقابل انکار است، نظارت و کنترل روایت سینمایی ایران و اطمینان از پایبندی کامل به روایت ایدئولوژیک آنها.»

داستان این فیلم که اثری طنزآمیز درباره حکومت ایران است، داستان زندگی روزمره مردمانی از همه طبقات زندگی دنبال می‌کند که محدویت‌های مختلفی به آنها تحمیل شده است. این فیلم تکان دهنده، طنزآمیز و تأثیرگذار، روحیه و عزم مردم را در میان ناملایمات به تصویر می‌کشد و پرتره‌ای ظریف از یک جامعه پیچیده را ارائه می‌دهد.

چند هفته پیش نیز خبر صدور حکم زندان برای سعید روستایی کارگردان و جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم «برادران لیلا» به دلیل شرکت دادن آن در جشنواره کن سال گذشته منتشر شد، خبری که با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی گسترده مواجه شد.

بر اساس حکم صادره در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران سعید روستایی کارگردان فیلم «برادران لیلا» و جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده این فیلم به ۶ ماه حبس تعزیری و تعلیقی محکوم شدند.

همچنین در این حکم و به عنوان تعلیق مراقبتی، متهمین در ایام تعلیق موظف به ۱. خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق ۲. خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق ۳. گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق شدند.