عضو کمیسیون انرژی مجلس: حمله به سامانه سوخت از درون رخ داده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره حمله سایبری به سامانه سوخت‌رسانی ایران گفت؛ دخالت فیزیکی افراد در این موضوع دخیل بوده است.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پرویز محمدنژاد قاضی‌محله در گفتگو با سایت «جماران» گفت: سامانه سوخت‌رسانی به صورت فیزیکی دخل و تصرف شده است.

او افزود: دخالت فیزیکی افراد در این موضوع دخیل بوده و تحت عنوان یک فلش یا یک برنامه وارد سیستم شدند و به صورت درونی بوده است.

روز دوشنبه گزارش‌ها از شهرهای مختلف کشور حاکی از اختلال گسترده و سراسری در جایگاه‌های سوخت و توقف کامل عملیات سوخت‌رسانی به وسایل نقلیه بود.

گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت این اختلال را برعهده گرفت.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان شرقی با تایید این اختلال گفته: «تمام پمپ بنزین ها بصورت سراسری از مدار خارج شده و هم اکنون در سراسر استان اکیپ ها را جهت تنظیم دستی به جایگاه‌ها اعزام می کنیم.»

اسدالله قلی‌زاده، رییس صنف جایگاه‌داران در توضیح دلایل توقف فعالیت جایگاه‌های سوخت در شهرهای مختلف ایران گفت که اختلال نرم‌افزاری در سامانه‌ هوشمند در برخی جایگاه‌های سوخت به وجود آمده است.

دو سال پیش نیز و در آستانه دومین سالگرد سرکوب خونین اعتراضات آبان‌ماه ۹۸، حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر ایران موجب از کار افتادن این جایگاه‌ها شد و وزارت نفت نیز این اختلال را تایید کرد.