علی خامنه ای
/

صفحه‌های علی خامنه‌ای در رسانه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیس‌بوک بسته شدند

تمامی حساب‌های متعلق به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در رسانه‌های اجتماعی شرکت متا شامل فیس‌بوک و اینستاگرام، مسدود شدند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، میدل‌ایست‌آی به نقل از یک سخنگوی متا دلیل بسته شدن حساب‌های خامنه‌ای را نقض قواعد مربوط به ترویج «سازمان‌‌ها و افراد‌ خطرناک» توصیف کرده است.

در سیاست‌های شرکت متا «تمجید، حمایت یا نمایندگی از افراد و سازمان‌های خطرناک» و «تحریک به خشونت» از جمله مواردی هستند که تحت عنوان نقض سیاست‌ها در نظر گرفته شده و کاربران از آن‌ها منع شده‌اند.

رادیو فردا در این باره نوشت: شرکت «متا» روز پنجشنبه ۱۹ بهمن در پاسخ به ایمیل رادیو فردا گفت که «ما این حساب‌های کاربری را به‌دلیل نقض مکرر سیاست ما در خصوص نهادها و افراد خطرناک مسدود کردیم».

شرکت «متا» درباره موارد مشخص نقض سیاست آن توسط حساب کاربری رهبر جمهوری اسلامی توضیح نداده، ولی به نظر می‌رسد اشاره آن به حمایت‌های این حساب از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه باشد که بسیاری از آن‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارند.

بر اساس این سیاست، متا حساب کاربری «سازمان‌ها و افرادی را از پلتفرم‌های خود حذف می‌کند که در پی خشونت بوده یا درگیر آن هستند».

حساب کاربری فارسی علی خامنه‌ای در اینستاگرام پیش از مسدود شدن توسط متا حدود پنج میلیون و یکصد هزار نفر دنبال‌کننده داشت. این رقم برای حساب کاربری انگلیسی آن بیش از ۲۰۴ هزار دنبال‌کننده بود.

حضور مقام‌های جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی محبوبی چون اینستاگرام، فیس‌بوک و توئیتر در حالی است که همه این پیام‌رسان‌های اجتماعی در ایران فیلتر هستند و کاربران برای دسترسی به آن‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

درخواست‌ برای بسته شدن دائمی حساب‌های خامنه‌ای در اینستاگرام و رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) طی سال‌های گذشته بارها مطرح شده است.

ایلان ماسک مالک رسانه اجتماعی ایکس، ۱۰ آبان ماه در مصاحبه‌ای با پادکست جو روگن درباره دلیل مسدود نشدن حساب افرادی همچون خامنه‌ای در این رسانه اجتماعی گفت: «ما قانونی شبیه مصونیت در سازمان ملل داریم. در حالی که آیت‌الله‌ها خواستار نابودی اسرائیل هستند اما اجازه دارند به ساختمان سازمان ملل در نیویورک وارد شوند.»

روز ۲۰ دی ماه سال ۱۴۰۰ توییتر قبل از این که ماسک آن را تصاحب کند یکی از حساب‌های کاربری علی خامنه‌ای را از این رسانه اجتماعی حذف کرد.

بستن این حساب کاربری پس از آن صورت گرفت که انیمیشنی درباره کشتن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در آن منتشر شد.