/

صدها فعال فمینیست: صدور حکم اعدام هیچ عدالتی ندارد

یش از ۳۰۰ فعال فمینیست با بیان اینکه هیچ دستگاه قضایی از جمله قوه قضائیه جمهوری اسلامی «صلاحیت تصمیم‌گیری دربارهٔ زندگی» را ندارد، می‌گویند «در صدور حکم اعدام،‌ هرگز عدالتی در کار نیست».

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از رادیو فردا، این کنشگران روز یکشنبه، اول بهمن‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای با اعلام این که لغو حکم اعدام «مطالبه‌ای فمینیستی است»، اعلام کردند که اعدام «با هیچ‌ بهانه و توجیهی شکل قانونی و عادلانه به خود نمی‌گیرد.»

در این بیانیه آمده است:‌ «خواست ما زندگی و ارزش‌دهی به آن است و این خواسته‌ای است مطلق، بی‌استثنا و بی‌قید و شرط».

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به «آمار وحشتناک اعدام در کردستان، بلوچستان، خوزستان و دیگر جغرافیاهای به حاشیه‌ رانده شده»، اعلام کردند: «در مطالبه‌ٔ لغو حکم اعدام، تفاوتی میان زندانیان جرائم عمومی و زندانیان سیاسی قائل نیستیم و یک‌صدا می‌گویم: اعدام هرگز و برای هیچ‌کس.»

پرستو فروهر، گلرخ ایرایی، آنیشا اسداللهی، شعله پاکروان،‌ مریم فومنی و مهرانگیز کار از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که در ادامهٔ اجرای گسترده حکم اعدام در ایران، دست‌کم پنج زندانی از جمله یک تبعه افغانستان در ارتباط با «مواد مخدر» در روزهای گذشته اعدام شدند.

همچنین در روزهای گذشته نهادهای مدنی مختلف از خطر اعدام قریب‌الوقوع دستکم ۱۰ زندانی سیاسی در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر آذرماه سال جاری با تصویب قطعنامه‌ای تعداد بالا و «هشداردهنده» اجرای حکم اعدام توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده و گفت چنین اعدام‌هایی برخلاف تعهدات بین‌المللی ایران است.

عفو بین‌الملل هم در این زمینه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران «به شکل سیستماتیک»، افراد را پس از «محاکمه‌های به شدت ناعادلانه» اعدام می‌کند، افزود که مقام‌های حکومت ایران «از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب» استفاده می‌کنند.