شعبه‌های چند بانک در پی «تخطی از سود مصوب» بانک مرکزی پلمب شدند

رسانه‌های خبری در ایران روز چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه، گزارش دادند که پلمب شعب «متخلف» بانکی در حوزه نرخ سود از روز گذشته آغاز شده و در روزهای آتی نیز «ادامه خواهد داشت». طبق گزارش‌ها، پلمب این چند شعبه بانک که به تعدادشان اشاره نشده پس از بازرسی از طرف بازرسان بانک مرکزی اتفاق افتاده است. خبرگزاری تسنیم گزارش داد: «در حالی طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده که در روزهای گذشته بانک مرکزی اعلام کرده، طبق مصوبه این بانک، سود سپرده‌های سالانه تا سقف ۲۰ درصد مجاز است و بیش از

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

رسانه‌های خبری در ایران روز چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه، گزارش دادند که پلمب شعب «متخلف» بانکی در حوزه نرخ سود از روز گذشته آغاز شده و در روزهای آتی نیز «ادامه خواهد داشت».

طبق گزارش‌ها، پلمب این چند شعبه بانک که به تعدادشان اشاره نشده پس از بازرسی از طرف بازرسان بانک مرکزی اتفاق افتاده است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد: «در حالی طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده که در روزهای گذشته بانک مرکزی اعلام کرده، طبق مصوبه این بانک، سود سپرده‌های سالانه تا سقف ۲۰ درصد مجاز است و بیش از آن تخلف محسوب می‌شود.»

در روزها اخیر از آنجا که سرمایه‌ها به دلیل کاهش ارزش ریال در حال حرکت به سمت بازارها‌یی مانند خودرو است، بانک‌ها سعی دارند با افزایش سود بانکی سرما‌یه‌ها را به سمت خود جلب کنند.

با این هدف بود که برخی از بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های دولتی، نرخ سود سپرده‌های خود را تا ۲۵ درصد افزایش دادند. این اتفاق بعد از مجوز بانک مرکزی برای انتشار گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی در بانک‌ها افتاد.

بانک مرکزی اما در واکنش به اقدام بانک‌ها از ابزارهای تنبیهی خود رونمایی و اعلام کرد: «بانک‌ها نباید از نرخ سود مصوب تخطی کنند. اگر در بازرسی‌ها مشخص شود شعبه‌ای تخلف کرده رئیس شعبه باید برکنار شود.»

بازار سرمایه در ایران در چند هفته اخیر با کاهش ارزش ریال دستخوش تحولات گسترده‌ای شده و سرمایه‌گذاران سعی دارند با سرمایه گذاری از کاهش ارزش سرمایه خود جلوگیری کنند.

در همین حال روزنامه دنیای اقتصاد از افزایش نفوذ سرمایه به بورس خبر داد. حالا پس از بازار خودرو، مسکن و طلا، بخشی از سرمایه‌های مردم در حال حرکت به سمت بورس است.

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشت: «شاید بازار بالاخره از رخوتی که در آن بود خارج شود. حالا به ‌نظر می‌رسد تحلیلگران روی پایان یک دوره رکود بیش از دو ساله در بازار سهام اتفاق نظر دارند. شواهد حاکی از آغاز روند صعودی بازار سرمایه است؛ صعودی که امکان دارد با اصلاح گاه و بی‌گاه شاخص کل نیز همراه شود و بار دیگر زیان سنگینی‌ را روی دست عده‌ای از سهامداران بگذارد.»