/

شاکر بوری با قید وثیقه آزاد شد

در حالی که نهادهای اطلاعاتی شهرستان آبادان در روزهای اخیر بازداشت یک طنزپرداز اینستاگرامی را انکار کرده بودند، قوه قضاییه از آزادی این شخص با قید قرار وثیقه خبر داد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، قوه قضاییه جمهوری اسلامی از آزادی شاکر بوری با قید وثیقه خبر داد اما مقدار این وثیقه را اعلام نکرد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه به نقل از روح‌الله زندی، دادستان آبادان نوشت؛ آقای بوری صبح روز پنجشنبه «پس از تکمیل تحقیقات» آزاد شد.

اتهام این طنزپرداز «ارتکاب جرائم علیه امنیت» اعلام شده است.

آقای بوری از روز دوشنبه هفته گذشته در پی مراجعه به اطلاعات سپاه آبادان در بازداشت بود و در روزهای اخیر، خانواده‌اش نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کردند.

شاکر بوری با انتشار ویدئوهای انتقادی علیه مقام‌های حکومتی، بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد.

در روزهای گذشته، اداره اطلاعات سپاه آبادان در پاسخ به خانواده شاکر بوری درباره پیگیری سرنوشت این طنزپرداز بااعلام اینکه اطلاعی از او ندارند، توصیه کردند تا نسبت به ماجرای ناپدید شدن او اعلام مفقودی کنند!

این در حالی است که آقای بوری روز دوشنبه نهم مردادماه به گفته منابع مطلع، در صحت‌ و سلامت کامل وارد ساختمان اداره اطلاعات سپاه آبادان شده بود.

نهادهای اطلاعاتی از خانواده بوری خواسته‌ بودند مسئله را از طریق نیروی انتظامی پیگیری و مفقودی او را اعلام کنند.

پیش از این احضار، نیروهای لباس‌شخصی با یورش به منزل این شهروند، تلفن همراه او را ضبط کرده بودند.

این طنزپرداز مدتی پیش تصویری از تاریخچه «تماس‌های ناشناس» نهادهای امنیتی را با خودش منتشر کرده و در یک استوری نوشته بود: «بعد از تماس برادران بالا و ارشاد، منِ خطاکارِ عوضی، دو استوری و پست ثبت‌احوال و علم‌الهدی رو پاک کردم. ببخشید».

بوری همچنین در چندین استوری در هفته‌های گذشته به احضار چندباره خود هم اشاره کرده بود و در یکی از این استوری‌های اینستاگرامی نوشته بود: «هر روز یک خط قرمز جدید، هر روز تعهد بابت چیزی جدید. نقدِ طنز من که برگرفته از شیرین‌کاری خودتان است، کجای امنیت کشور را تهدید کرده که هر بار باید من را احضار کنید»؟

این طنزپرداز در ادامه گفته بود: «دیگر حوصله این ماراتن احضار – بازجویی – تعهد را ندارم؛ جرم ما این است که حرف می‌زنیم. باید دید و ساکت شد که مبادا به حضرات بر بخورد».

این طنزپرداز آبادانی که در حال حاضر صفحه اینستاگرامش ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دنبال کننده دارد ابتدا ویدئوهایی با مضامین اجتماعی و مرتبط با مشکلات خوزستان منتشر می‌کرد و رفته‌رفته انتقاد از مقامات جمهوری اسلامی و سیاست‌های حکومت ایران نیز به طنز‌های او اضافه شد.

محسن برهانی، وکیل و حقوقدان ایرانی با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی «ایکس» در اینباره نوشته بود؛ آقای بوری پس از احضار به او پیام داده بود که مرا تلفنی احضار کردند. و از او پرسیده که برود یا نرود.

آقای برهانی با اشاره به اینکه طی ده روز گذشته از سرنوشت آقای بوری اطلاعی در دست نبوده تاکید کرد که «به هیچوجه نروید تا احضاریه رسمی‌ از طریق ثنا بیاید. چرا؟ نیاز به توضیح دارد؟ زبانم مو‌ درآورد؛ بدون مدرک هیچ جایی نروید تا در صورت بی‌اطلاعی از وضعیت شما، بدانیم کجایید و بتوانیم پیگیری کنیم.»