Reza Pahlavi, founder and leader of the self-styled National Council of Iran, an exiled opposition group, in Tel Aviv on April 19, 2023. Photo by Avshalom Sassoni/FLASH90 *** Local Caption *** éåøù äòöø øæà ôäìäååé
/

شاهزاده رضا پهلوی: جهان تصمیم بگیرد در کدام سمت تاریخ بایستد

شاهزاده رضا پهلوی که در سفر به اسرائیل به سر می برد طی سخنانی در دانشگاه حیفا با بیان اینکه امروز می دانیم اقدام نکردن به موقع چه پیامدهایی دارد، گفت: بقیه جهان باید عاقبت تصمیم خود را بگیرند و بگویند که می‌خواهند در کدام سمت تاریخ بایستند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

شاهزاده رضا پهلوی که در سفر به اسرائیل به سر می برد طی سخنانی در دانشگاه حیفا با بیان اینکه امروز می دانیم اقدام نکردن به موقع چه پیامدهایی دارد، گفت: بقیه جهان باید عاقبت تصمیم خود را بگیرند و بگویند که می‌خواهند در کدام سمت تاریخ بایستند.

به گزارش فرانیوز، آقای پهلوی در ادامه سفرش به اسرائیل، روز پنجشنبه ۳۱ شهریور (۲۰ آوریل)، به حیفا رفت و در دانشگاه حیفا سخنرانی کرد.

او در سخنانش در دانشگاه حیفا گفت که فلسفه‌اش «نه نگاه به گذشته، بلکه همواره نگاه به آینده است، با این استثنا که برای فراموش نکردن به گذشته بازگردیم.»

او افزود: «امروز می‌دانیم که اقدام نکردن به‌موقع چه پیامدهایی دارد.»

شاهزاده رضا پهلوی در دانشگاه حیفا ضمن تاکید بر این‌که اکنون زمان تغییر فرا رسیده است، گفت: «فراتر از منافع مشترک واضحی که ایران و اسرائیل به‌عنوان متحدان و شرکای طبیعی دارند، بقیه جهان باید عاقبت تصمیم خود را بگیرند و بگویند که می‌خواهند در کدام سمت تاریخ بایستند. با ما هستند یا می‌خواهند ساکت بمانند. »

گاملیل وزیر اطلاعات اسرائیل در گفت‌وگو با کانال ۱۴ تلویزیون اسرائیل گفت: «مردم اسرائیل و ایران می‌توانند با هم رشد کنند. سفر ولیعهد ایران در این هفته، سرآغاز مسیر همدلی و ساختن پل‌هایی میان دو ملت است.»

شاهزاده رضا پهلوی، روز چهارشنبه، از تاسیسات تصفیه آب اسرائیل بازدید کرد. اسرائیل به‌دلیل فناوری پیشرفته در تامین و توزیع آب شهری و کشاورزی در جهان شناخته‌‌شده است و کارشناسان ایرانی همواره بر بهره‌گیری از دستاوردهای اسرائیل در این زمینه تاکید کرده‌اند.

گاملیل در این باره نوشت: «از تاسیسات آب‌شیرین‌کنی سورِک بازدید کردیم. هم‌زمان با ممانعت رژیم آیت‌الله‌ها از دسترسی مردم ایران به زیرساخت‌های آب سالم، شاهزاده رضا پهلوی برای آشنایی با فناوری پیشرفته اسرائیل برای تصفیه آب از تاسیسات بازدید کرد.»

در این سفر همچنین شاهزاده پهلوی وهمسرش ، همراه با وزیر اطلاعات و مریم فایربرگر، شهردار ناتانیا، کنار دیوارنگاره‌ای به یاد خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در شهر ناتانیا، حضور یافتند و یک‌صدا شعار «زن، زندگی، آزادی»‌ را به زبان آوردند.

شاهزاده رضا پهلوی و همسرش، روز دوشنبه ۱۷ آوریل، وارد اسرائیل شدند. شرکت‌ در مراسم سالانه یادبود قربانیان هولوکاست، بازدید از موزه ید وشم و دیوار ندبه، دیدار با بنیامین نتانیاهو و اسحاق هرتزوگ، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری اسرائیل و شرکت در نشست‌های خبری و گفت‌وگو با اسرائیلی‌های ایرانی‌تبار، بخش‌هایی از این سفر بوده است.

او در گفت‌وگو با رسانه‌ها در روز چهارشنبه گفت: «آنچه در من می‌بینید فقط من نیستم، بلکه صدای میلیون‌ها ایرانی بی‌صدایی است که در اسارت و سرکوب‌ به سر می‌برند.»

رضا پهلوی در کنفرانس خبری در تل آویو گفت اسرائیل و ایران میتوانند «شرکای استراتژیک» باشند و ذهنیت اکثریت ایرانیان «متفاوت با رژیم» است.

پهلوی گفت مردم ایران برای عادی سازی روابط با اسرائیل «صددرصد آماده اند، در این هیچ شکی نیست.»