//

شاباک خبر داد: حمله سایبری جدید جمهوری اسلامی به اهدافی در اسرائیل

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، شاباک، اعلام کرد که در ماه‌های اخیر کمپین «فیشینگ» عوامل جمهوری اسلامی علیه غیرنظامیان اسرائیلی را کشف کرده است که عمدتاً کارمندان و محققان دولتی را هدف قرار داده است تا اطلاعاتی در مورد سیاست‌های دولتی به دست آورد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، شاباک مدعی شد که عوامل جمهوری اسلامی با استفاده از پروفایل‌های تقلبی و معرفی خود به عنوان فردی اسرائیلی که ارتباط کاری یا شخصی با هدف مورد نظر دارند، از طریق شبکه اجتماعی «لینکدین» برای آغاز مکالمه استفاده می‌کردند و سپس با ایمیل ارتباطشان را ادامه می‌دادند.

فیشینگ روش حمله سایبری برای سرقت اطلاعات از طریق ساخت حساب‌های کاربری و ایمیل‌های جعلی است و مهاجمان خود را به جای افراد و سازمان‌های قابل اعتماد جا می‌زنند.

در طی این مکالمه، عوامل جمهوری اسلامی یک لینک دعوت به کنفرانس یا فایل‌هایی مانند مقاله را برای اهداف مورد نظرشان ارسال می‌کردند. با باز شدن این فایل ضمیمه شده یا لینک، کامپیوتر طرف مقابل آسیب می‌دید و فایل آلوده به ویروس، دسترسی کاملی به کامپیوتر آلوده برای مهاجم فراهم می‌کرد و تمامی اطلاعات لازم را در اختیار او می‌گذاشت.

بر اساس این گزارش عوامل جمهوری اسلامی ابتدا، اطلاعات مورد نیاز برای پروفایل لینکدین که یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای برای بهبود کسب‌وکارهای مختلف و آشناکردن متخصصان رشته‌های مختلف با یکدیگر طراحی شده است را از شبکه‌های اجتماعی گردآوری می‌کردند. این اقدام برای هکرها امکان برقراری ارتباطی متناسب با علایق هدف مورد نظر را فراهم می‌کرد.

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل عنوان کرد که بر اساس تحقیقاتی که عوامل حکومت ایران در مورد اهداف مختلف انجام داده بودند، پیام‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده و موضوع مورد علاقه هر هدف خاص بود.

این آژانس گفت که پس از تماس بسیاری از اهداف اسرائیلی با شاباک، موفق شد این تلاش‌ها را خنثی کند.

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل مدعی شد که مانع دستیابی عوامل جمهوری اسلامی به اهدافشان در این حملات هکری شده و گفت «در کنار شرکایمان در جامعه اطلاعاتی، در تلاش برای مختل و خنثی کردن تلاش‌های ایران برای جمع‌آوری داده‌ها درباره شهروندان اسرائیلی هستیم» و از مردم این کشور خواست مراقب سایر تلاش‌های فیشینگ آنلاین باشند.

اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز شرکت امنیت سایبری «چک‌پوینت» خبر داد که هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی حمله سایبری جدید و پیچیده‌ای را علیه افرادی در اسرائیل آغاز کرده‌اند.