سیل استارا

سیل آستارا منجر به فرونشست زمین و تخریب جاده‌ها شد

بارش شدید باران از بامداد دوشنبه، که بارش بی سابقه در یک قرن اخیر از آن یاد می شود، سبب جاری شدن سیل در شهرستان آستارا و ایجاد مشکلات زیاد برای ساکنان منطقه شده است.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سه روز پس از جاری شدن سیل در شهر آستارا و دیگر نقاط استان گیلان، از شدت بارش باران در این مناطق کاسته شده است اما بر اثر آنچه از آن با عنوان «بارش بی‌سابقه در یک قرن اخیر» یاد می‌شود، خسارت‌های بسیاری از جمله با تخریب راه‌های ارتباطی و رانش زمین به این مناطق وارد شده است.

براساس گزارش خبرنگاران محلی میزان و شدت بارش فراتر از پیش‌بینی باران، و به میزان بیش از ۲۲۰ میلی‌متر بود که از اوایل روز دوشنبه به تدریج مناطق مختلف شهری و روستایی غرب استان به‌ویژه شهرستان آستارارا تحت تاثیر قرار داد.

ایرنا در خبری دراین باره اعلام کرد که به دلیل جوابگو نبودن امکانات موجود در این شهرستان، نیروهای هلال احمر و آتش‌نشانی برای کمک به مردم مجبور به استفاده از قایق‌های موتوری و پارویی شدند.

شامگاه یک‌شنبه‌ ۲۶ شهریور باران شدیدی در غرب استان گیلان بارید که منجر به جاری شدن سیل در بخش‌هایی از این استان و به ویژه در شهرستان آستارا شد.

محمدرضا شهاب‌زاده، فرماندار آستارا، روز دوشنبه از مصدوم شدن هفت نفر در پی بروز سیل خبر داد و گفت ۲۷۱ میلیمتر باران در آستارا باریده که در ۱۰۰ سال اخیر سابقه نداشته است.

به گفته او شدت بارش‌ به گونه‌ای بوده که بخش قابل توجهی از شهرستان آستارا دچار آب‌گرفتگی شده است.

اما علاوه بر آب‌گرفتگی عمده خانه‌های شهری و روستایی، باغ‌های کشاورزی، مکان‌های تجاری و تخریب ساختمان‌های حاشیه رودخانه‌ها، شمار زیادی از سازه‌ها مانند جاده‌ها نیز تخریب و دچار رانش شدند و راه‌های ارتباطی و دسترسی به برخی روستاها نیز در این منطقه همراه با آب و برق قطع شد.

با وجود همه این تلاش‌ها در نقاط شهری، با توجه به جاری شدن سیل در نقاط روستایی که از جمله موجب تخریب پل اتومبیل‌ روی مسیر برگشت جاده اصلی و ترانزیتی آستارا – تالش در محدوده روستای سیبلی شده بود، شرایط بسیار سخت‌تری را در آن نقاط رقم زد.

روستاهای ویرمونی و دربند در مجاور مرکز شهر از جمله نقاطی بودند که در پی این بارش دچار آبگرفتگی راه ورودی به روستا از مسیر اصلی در کمربندی آستارا شدند و حتی ۲ راه دسترسی روستای کانرود برای مدتی به طور کامل مسدود شد و در محاصره سیل قرار گرفت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان آستارا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است: هفت نفر در مجموع به علت جاری شدن سیل در این شهرستان مصدوم شده بودند که ۲ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند و پنج نفر برای درمان بیشتر و شست و شوی زخم‌ها به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی بیان کرد: با توجه به احتمال شکستگی و ترکیدگی برخی از لوله‌های فاضلاب، نگرانی در مورد نشتی به آب شرب وجود دارد که در این راستا قرار شد با افزایش موقتی کلرزنی، بحث تامین بهداشت آب و جلوگیری از بروز بیماری‌های روده‌ای در شهرستان در دستور کار قرار بگیرد.

عصر روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور، اسدالله عباسی، استاندار گیلان خبر داد که سیل به شبکه‌های آب‌رسانی، آب‌بندها و سردهنه‌ها خسارت وارد کرده و یک دهنه از پل ارتباطی بین آستارا و لوندویل و تالش تخریب شده است.

او یادآور شد که به زودی برآوردها از میزان خسارات وارد شده به منطقه غرب گیلان اعلام و از سوی دولت «جبران» می‌شود.

گزارش‌های مردمی از نحوه امدادرسانی به مناطق سیل‌زده اما حاکی از آن است که به دلیل نبود امکانات جاده‌ای مناسب و زیرساخت‌ها، نیروهای هلال‌احمر و آتش‌نشانی عمدتا با قایق‌های موتوری و پارویی عملیات کمک‌رسانی را انجام می‌دهند.

احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به خبرگزاری ایسنا گفت که بارش‌ پاییزی و نیمه اول زمستان به احتمال زیاد بیش از حد نرمال خواهد بود.

بارش شدید باران خسارات های نیز به زیرساخت های این شهرستان مرزی از جمله تخریب یک دستگاه پل در مسیر اصلی جاده لوندویل به آستارا شده است.

همچنین پل بزرگ روستای سیبلی بر اثر بارش شدید باران و وقوع سیل از  سمت آستارا به تالش تخریب شده و تردد جریان ندارد و این موضوع باعث ترافیک شدید در پلیس راه آستارا به سمت تالش شده است.