/

سیامک نمازی زندانی ایرانی-‌آمریکایی‌ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به بایدن اعلام اعتصاب غذا کرد

سیامک نمازی شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی محبوس در ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا که در آن از روسای جمهور پیشین آمریکا نیز انتقاد شده، از آغاز اعتصاب غذای خود در روز دوشنبه به مدت یک هفته خبر داد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

سیامک نمازی شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی محبوس در ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا که در آن از روسای جمهور پیشین آمریکا نیز انتقاد شده، از آغاز اعتصاب غذای خود در روز دوشنبه به مدت یک هفته خبر داد.

در نامه سرگشاده نمازی که متن کامل سه صفحه‌ای آن در حساب توئیتر این زندانی سیاسی منتشر شده، آمده است: «تنها چیزی که می‌خواهم این است که در هفت روز آینده یک دقیقه از وقت خود را به وضعیت اسفبار گروگان‌های آمریکایی در ایران اختصاص دهید.»

جمهوری اسلامی به عنوان یک رویه مستمر با زندانی کردن شهروندان خارجی یا دوتابعیتی، از آنان همچون گروگان برای تحقق خواسته‌های خود از کشورهای خارجی استفاده می‌کند.

این شهروند دوتابعیتی افزود: «فقط رییس جمهور آمریکا این قدرت را دارد که ما را به خانه بازگرداند، در صورتی که تصمیم بگیرد این موضوع را بررسی کند».

نامه سرگشاده سیامک نمازی در هفتمین سالگرد آزادی چند آمریکایی از زندان‌های جمهوری اسلامی منتشر شده است.

این زندانی سیاسی نوشته است که هفت سال پیش در چنین روزی باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین آمریکا گروگان‌های آمریکایی در ایران را آزاد کرد اما او با وجود این که وعده داده شده بود تا چند هفته دیگر آزاد شود، همچنان زندانی است.

او با تاکید بر «رنج شدید روزانه» خود، افزود که با این وجود «تمام تلاشم را برای مبارزه با این بی‌عدالتی بزرگ به کار می‌گیرم.»

او به اظهارات مکرر مقام‌های آمریکایی در زمینه نجات گروگان‌ها در ایران اشاره کرده و ادامه داده که چنین سخنانی تاکنون برای او حاصلی در پی نداشته است.

سیامک نمازی در مهرماه سال ۱۳۹۴ در جریان سفری به ایران بازداشت شده بود و همچنان در ایران محبوس است. پدر او، باقر نمازی که از مقام‌های سابق یونیسف است، نیز که سال ۹۵ برای پی‌گیری وضعیت فرزندش به ایران رفته بود، بازداشت شد.

این دو شهروند ایرانی-آمریکایی به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم شدند، اما آنها و همچنین دولت آمریکا اتهام وارده از سوی جمهوری اسلامی را رد کردند.

پدرش کهیکی از مقامات سابق یونیسف است پس از آزادی ممنوع‌الخروج بود اما چند ماه پیش اجازه یافت ایران را برای ادامه درمان ترک کند.

رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در روزهای اخیر نوشت: «امروز پنج سال از بازداشت ناحق مراد طاهباز توسط دولت ایران می‌گذرد. پنج سال زمان زیادی است.»

او افزود: «ما هیچ اولویتی بالاتر از این نداریم که مطمئن شویم مراد و سایر شهروندان آمریکا، عماد شرقی و سیامک نمازی که به ناحق بازداشت شده‌اند، به خانه برگردند و به عزیزانشان بپیوندند.»

اعتصاب غذای سیامک نمازی چند روز پس از اعدام علیرضا اکبری دوتابعیتی متهم به جاسوسی صورت می‌گیرد.

اعدام اکبری موجی از محکومیت‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را به راه انداخت.