کنگره
/

سنای آمریکا تحقیقات درباره استخدام آرین طباطبایی را آغاز کرد

تعدادی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای به وزارت دفاع ایالات متحده خواستار شفاف‌سازی پنتاگون درباره کارمند خود آرین طباطبایی و همکاری و ارتباطات او با جمهوری اسلامی شدند.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، واشینگتن فری بیکن از آغاز تحقیقات کمیته خدمات مسلح سنا درباره استخدام آرین طباطبایی در یک سمت کلیدی در پنتاگون خبر داد و گفت ۳۱ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در واکنش به گزارشی درباره شبکه نفوذ ایران در آمریکا، از وزیر دفاع خواستند دسترسی امنیتی او را لغو کند.

الیز استفانیک نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان، روز جمعه ۷ مهر در وب‌سایت خود اعلام کرد که به همراه تعداد دیگری از قانونگذاران کنگره، ضمن ابراز خشم از استخدام خانم طباطبایی در وزارت دفاع در نامه‌ای به لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، نوشتند: «این تکان دهنده و غیرقابل قبول است که وزارت دفاع، شخصی را به کار می‌گیرد که با رژیم ایران همکاری نزدیکی داشته و در تشکیلاتی حاضر بوده که توسط رژیم ایران به عنوان ابزاری برای گسترش نفوذ خود در جریان مذاکرات برجام استفاده می‌شد».

براساس گزارش منتشر شده از شبکه نفوذ ایران، سه تن از دستیاران رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در دولت جو بایدن، رابطه‌ای «نزدیک» و «نامتعارف» با حکومت جمهوری اسلامی داشته‌اند.

این گزارش تحقیقی بر پایه هزاران ایمیلی است که بین دیپلمات‌های ایرانی و اعضای این شبکه رد و بدل شده است.

در این گزارش علاوه بر آرین طباطبایی به نام علی واعظ و دینا اسفندیاری به عنوان عضو شبکه تحت هدایت وزارت خارجه ایران اشاره شده است و اسنادی از مرادوات آنها با دیپلما‌ت‌های جمهوری اسلامی افشا شده است.

در حالی که پنتاگون روز سه‌شنبه چهارم مهر از فرایند استخدام آرین طباطبایی دفاع کرده بود، کریس مایر، دستیار وزیر دفاع، روز پنج‌شنبه ششم مهرماه در اظهاراتی متفاوت در نشست توضیحی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت پنتاگون دارد بررسی می‌کند که آیا همه قوانین و خط و مشی‌ها در روند استخدام طباطبایی رعایت شده یا نه.

قانون‌گذاران در این نامه، طرح ادعاها مبنی بر اینکه یکی از کارمندان فعلی وزارت دفاع با تهران برای پیشبرد روایت هایشان همکاری کرده را نشان‌دهنده ناکامی آشکار وزارت دفاع در بررسی درست کارمندان خود دانستند و از وزارت دفاع خواستند تا مجوز امنیتی خانم طباطبایی را فوراً تعلیق کند و نتایج تحقیقات خود را در مورد این موضوع به طور کامل به مردم آمریکا ارائه دهد.

آنها همچنین تاکید کردند: «وزارت دفاع باید به مردم آمریکا پاسخ دهد که چرا آنها از پول مالیات‌دهندگان برای به کارگیری یک عامل ایرانی استفاده می‌کنند که برای پیشبرد روایت بدخواهانه تهران در داخل ایالات متحده و مشروعیت بخشیدن به برنامه هسته‌ای ایران در صحنه جهانی کار می‌کرده است».

برخی گزارش‌های منتشر شده در روزهای گذشته ادعایی را مطرح کرده که آرین طباطبایی، دستیار وزیر دفاع در امور «عملیات‌های ویژه و درگیری‌های کم‌شدت»، یکی از اعضای موسس «طرح کارشناسان ایران» بوده که با همکاری با جمهوری اسلامی تلاش می‌کردند تا روایت های نادرست خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و با قدرت‌های غربی گسترش دهند.

طباطبایی اکنون رییس دفتر معاون وزیر دفاع آمریکا در امور عملیات‌ ویژه است. گفته شده از زمان تماس آرین طباطبایی با یکی از مقام‌های ارشد ایرانی تا انتصاب او در وزارت امور خارجه تنها یک دوره شش سال و هفت ماهه وجود داشته است.

رابرت مالی، آرین طباطبایی را در سال ۱۳۹۹ به تیم خود در وزارت خارجه آمریکا آورد تا به مذاکرات با ایران کمک کند.

آرین طباطبایی در ایمیلی به تاریخ ۶ تیر ۱۳۹۳ (۲۷ ژوئن ۲۰۱۴) به مصطفی زهرانی، مدیرکل سابق امور راهبردی وزارت خارجه ایران و مشاور محمدجواد ظریف اطلاع داد که با شاهزاده سعودی، ترکی بن‌ فیصل، سفیر سابق عربستان سعودی در آمریکا، در ترکیه ملاقات کرده و ترکی‌ بن‌ فیصل از او برای سفر به عربستان دعوت کرده و به همکاری علاقه نشان داده است. طباطبایی در ادامه پرسید: «مایلم نظر شما را بدانم که آیا چنین کارى جالب است برای‌تان؟»

او همچنین اشاره کرد که دانشگاه بن گوریون در اسرائیل، او را به یک کارگاه آموزشی در مورد کنترل تسلیحات و برنامه هسته‌ای ایران دعوت کرده است. آرین طباطبایی پرسید: «خواستم نظر شما را هم بپرسم و ببینم اگر شما فکر می‌کنید دعوت را بپذیرم و بروم.»