/

سناتورهای آمریکایی خواهان اجرای کامل تحریم‌های جمهوری اسلامی شدند

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه‌ای به وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا، خواهان اجرای کامل تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی و گسترش شمول آنها، به ویژه در ارتباط با اشخاص و نهادهای چینی، شدند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، هشت سناتور جمهوری‌خواه با ابراز نگرانی از افزایش درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی، از دولت بایدن خواستند درباره اعمال کامل تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اقدام کند.

این سناتورها عنوان کردند که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، چین از ایران ۴۷ میلیارد دلار نفت خریداری کرده است.

آنها اظهار داشتند: ناوگان مخفی کشتی‌های جمهوری اسلامی که به ابزار اصلی این حکومت برای قاچاق نفت تبدیل شده، از ۶۰ کشتی در سال ۲۰۲۱ به ۳۳۸ کشتی افزایش یافته‌است.

سناتورهای جمهوری‌خواه، ادامه نیافتن فشار حداکثری دولت ترامپ را عامل اصلی افزایش درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ عنوان کردند.

آنها همچنین درباره پیامدهای عدم اعمال تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی هشدار دادند.

سناتورهای آمریکایی تاکید کردند که جمهوری اسلامی از پول حاصل از دور زدن تحریم‌ها جهت سرکوب اعتراضات مردم ایران، حمایت از گروه‌های تروریستی، حمله به نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی و حمایت از روسیه در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ اواخر خردادماه سال جاری گزارش داد ایران «بیشترین» میزان نفت خام را طی پنج سال گذشته صادر کرده و «ضمن تقویت حضور مجدد خود در صحنه ژئوپولیتیک، خطراتی را برای بازار جهانی شکنندۀ نفت خام رقم زده است».

این خبرگزاری به نقل از چند منبع از جمله شرکت کپلر که در زمینه اطلاعات کالا فعالیت می‌کند، موسسه بین‌المللی انرژی اس‌وی‌بی و آژانس بین‌المللی انرژی نوشت که اکثر قریب‌به‌اتفاق نفت صادراتی ایران به چین می‌رود.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی به چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکنندۀ نفت در جهان، نفت را با زیر قیمت می‌فروشد.

آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها و رسانه‌های معتبر غربی حاکی است که صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران از ماه مه امسال، اردیبهشت، به بالای ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید روزانه نفت ایران از نوامبر پارسال که اعضای اوپک تصمیم به کاهش دوباره تولید نفت برای حفظ قیمت آن گرفتند، ۵۳۰ هزار بشکه رشد داشته و ماه گذشته به سه میلیون و ده هزار بشکه در روز اوج گرفت.