هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه
/

سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران و افزایش نگرانی از بازگرداندن مخالفان جمهوری اسلامی به ایران

وزیر امور خارجه ترکیه در حالی برای دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده است که ماه گذشته سفیر ترکیه در تهران و وزیر دادگستری جمهوری اسلامی طی دیداری بر اجرای موافقت‌نامه تبادل زندانیان بین دو کشور تاکید کردند و به دنبال آن نگرانی از بازگرداندن مخالفان جمهوری اسلامی در پوشش این موافقت نامه شدت گرفت.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این اولین سفر هاکان فیدان به ایران در مقام وزیر امور خارجه ترکیه است. او قرار است در این سفر با تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی نیز دیدار و رایزنی کند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره این سفر آمده است که «در سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران، پیش برد همکاری با ایران در هر زمینه‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین تحولات منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و بررسی دو طرف قرار می‌گیرد».

آن‌گونه که در این بیانیه آمده وزیر خارجه ترکیه به دعوت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به ایران سفر می‌کند و در تهران دیدارهای دیگری با سایر مقامات جمهوری اسلامی خواهد داشت.

وزیر خارجه ترکیه در حالی به تهران سفر کرده است که پنچ‌شنبه و جمعه در سفری دو روزه به روسیه سفر و با وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو داشت.

حسین آقایی تحلیل گر مسائل سیاسی و روابط بین الملل در مطلبی با اشاره به سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران در اکس نوشت: این سفر در شرایطی انجام میشود که ایران و ترکیه بر سر مناقشه قره باغ (کوریدور زنگه زور) اختلافات جدی دارند.

در مورد پرونده  سوریه نیز بشار اسد همچنان بر موضع خود بر خروج ترکیه از سوریه بعنوان پیش شرط عادیسازی روابط با آنکارا پافشاری دارد. همزمان درگیری ها و تنش ها در سوریه افزایش یافته است.

در مورد عراق نیز جمهوری اسلامی و ترکیه در رقابت ژئوپلیتیکی نسبتا فزاینده قرار دارند.

از سوی دیگر اسرائیل و ترکیه بر سر مقابله با عملیاتهای تروریستی جمهوری اسلامی در خاک ترکیه علیه شهروندان اسرائیلی همکاری میکنند.

به نوشته اقای آقایی مدتی است اختلافات تهران و آنکارا لاینحل باقی مانده است. از این رو این احتمال می رود که سفر فیدان به نوعی تلاشی برای فراهم آوردن زمینه سفر اردوغان به تهران در آینده باشد.

همزمان مدیر کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به این نکته که «بیشترین تعداد ایرانیان زندانی» را در ترکیه داریم از سفر هیاتی از وزارت دادگستری به ریاست معاون وزیر برای رایزنی در این خصوص به آنکارا خبر داد.

علیرضا محمودی در مصاحبه با خبرگزاری «ایسنا»، تعداد افغانستانی‌های زندانی در ایران را نیز ۶ هزار نفر اعلام کرده و گفته است که «رایزنی ما برای آزادی و انتقال شهروندان ایرانی از ترکیه به داخل کشور ادامه دارد».

اول ماه آگوست سال جاری سفیر جمهوری ترکیه در تهران و وزیر دادگستری ایران طی دیداری بر اجرای موافقت‌نامه تبادل محکومان و زندانیان بین دو کشور تاکید کردند.

رحیمی وزیر دادگستری در این دیدار تاکید کرده بود باید با افزایش فعالیت کمیته مشترک اجرای موافقت‌نامه انتقال محکومین بین ایران و ترکیه، زمینه تبادل زندانیان فراهم شود.

انتشار این خبر موجب نگرانی فعالان حقوق بشر و پناهجویان و مخالفان جمهوری اسلامی شد. این نگرانی وجود دارد که دو کشور در پوشش بازگشت زندانیان اقدام به بازگرداندن مخالفان جمهوری اسلامی کنند.

در سالهای اخیر برخی از پناهجویان مخالف جمهوری اسلامی در ترکیه بازداشت و به ایران بازگردانده شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، در بهار سال ۲۰۲۰ در بیانیه‌ای از اداره مهاجرت ترکیه و سازمان ملل درخواست کرده بود که امنیت روزنامه‌نگاران پناهجو را تضمین کنند و به آنها برای گرفتن اقامت در یک کشور امن یاری برسانند.

پیش از این «شبکه حقوق بشر کردستان» از احتمال اخراج ۲۰ پناهجوی سیاسی ایرانی از ترکیه و بازگرداندن آنها به ایران خبر داده بود.

پیش‌تر نیز شهریار براتی‌نیا، زندانی سیاسی سابق اهل یاسوج، در مرداد ماه پس از بازداشت در استانبول ترکیه به ایران تحویل داده شد و خانواده‌اش پس از ۲۰ روز بی‌خبری، با تماس تلفنی او از انتقالش به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران خبردار شدند.

به گزارش سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو، آقای براتی‌نیا روز ١٠ مرداد، توسط پلیس ترکیه به کمپ «دوغوبایزید» در شرق این کشور منتقل شد و دو روز بعد در مرز بازرگان، به نیروهای حکومتی ایران تحویل داده شد.

شهریار براتی‌نیا، چند ماه پیش از اخراج، به دلیل فشارهای نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، ایران را ترک کرده بود.