/

سالیوان: آمریکا به جمهوری اسلامی اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد داد

در میانه هشدارهای مقامات اسرائیلی در مورد افزایش توانایی حکومت ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تأکید کرد، آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل اجازه نخواهند داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

در میانه هشدارهای مقامات اسرائیلی در مورد افزایش توانایی حکومت ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تأکید کرد، آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل اجازه نخواهند داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

به گزارش فرانیوز، سالیوان روز گذشته عنوان کرد که ایالات متحده «اقدام لازم را اتخاذ خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»

این سخنان در حالی مطرح شد که روز گذشته یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ضمن ابراز نگرانی از «پیشرفت چشمگیر» برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی عنوان کرد که تهران اورانیوم غنی شده برای ساخت پنج بمب هسته‌ای را تولید کرده است.

او که به یونان سفر کرده بود عنوان کرد: «ایران با یک بمب اتم راضی نمی‌شود، ایران تاکنون مواد غنی‌شده ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی را برای ساخت پنج بمب هسته‌ای به دست آورده است.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به این که در نهایت آزمون اساسی این است که ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد، گفت: «آنها امروز سلاح هسته‌ای ندارند و نمی‌توانند داشته باشند و واشینگتن با متحدانش از جمله اسرائیل کار می‌کند تا ایران را از تولید سلاح باز دارد.»

سالیوان ادامه سخنانش که در اندیشکده واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک بیان می‌شد با اذعان به اینکه کاخ سفید به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای مناقشه با حکومت ایران است ادامه داد: ما همچنان به ارسال پیام روشن درباره هزینه‌ها و پیامدهای زیاده‌روی جمهوری اسلامی ادامه می‌دهیم و در عین حال به جستجوی امکان دستیابی به نتیجه‌ای از طریق دیپلماتیک برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به چارچوب مهارکننده، هستیم.

هر چند مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که ایالات متحده پیام روشنی در مورد پیامدهای زیاده روی جمهوری اسلامی ارسال می‌کند اما بسیاری ناظران معتقدند که دولت بایدن در مسیر منفعلانه‌ای در قبال حکومت ایران قرار گرفته است و این اقدام حتی باعث نارضایتی متحدان اروپایی ایالات متحده شده است.

در همین رابطه روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، در اواسط اسفندماه گذشته با انتشار گزارشی از خلأ تصمیم‌گیری در دولت بایدن و دودستگی و اختلاف‌نظر بین دولت‌های اروپایی و ایالات متحده آمریکا درباره نوع واکنش به غنی‌سازی سطح بالای اورانیوم در ایران خبر داد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار محکوم‌کردن تهران هستند و اقدامات حکومت ایران را عامل مرگ توافق اتمی می‌دانند، اما دولت بایدن تمایلی به محکوم‌کردن اقدامات اتمی جمهوری اسلامی ندارد.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز گذشته در جمع هیاتی از اعضای دو حزب کنگره آمریکا گفت: جمهوری اسلامی در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌تواند از هر شهر آمریکا «باج بگیرد» و اینکه حکومت ایران بتواند تمام شهرهای آمریکا را با باج‌خواهی هسته‌ای خود تهدید کند، تغییر تاریخ خواهد بود.

نتانیاهو افزود: «ایران ۵۰ بار از کره شمالی خطرناک‌تر است. آنها مانند خاندان حاکم بر کره شمالی صرفاً یک همسایه قلدر نیستند، بلکه حکومت ایران نیروی ایدئولوژیکی است که ما [اسرائیل] را شیطان کوچک می‌بیند و شما را شیطان بزرگ.»