//

سازمان ملل خواستار توقف جنایت جمهوری اسلامی در موضوع اعدام ها شد

ولکر تورک، رییس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد آمار اعدام در ایران را وحشتناک خواند و خواستار توقف «این جنایت» شد.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

ولکر تورک، رییس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد آمار اعدام در ایران را وحشتناک خواند و خواستار توقف «این جنایت» شد.

به گزارش فرانیوز، تورک روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، نسبت به تعداد وحشتناک بالای اعدام‌ها در ایران ابراز تاسف کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا با پیروی از کشورهای دیگر، مجازات اعدام را لغو یا همه اعدام‌ها را متوقف کنند.

او می گوید: به‌طور متوسط هر هفته بیش از ۱۰ نفر در ایران اعدام می‌شوند که این آمار، ایران را به یکی از بالاترین مجریان اعدام در جهان تبدیل می‌کند.

در دو هفته اخیر، دست‌کم ۲۶ شهروند بلوچ ظرف مدت ۹ روز در ۱۰ زندان کشور اعدام شدند.

ولکر تورک همچنین گفت: ایران به سرعت و به طرز نگران‌کننده‌ای در مسیر سال گذشته خود قرار دارد که طبق گزارش‌ها حدود ۵۸۰ نفر در آن اعدام شدند.

او این آمار را یک «رکورد شنیع» برای ایران خواند.

در ادامه این گزارش آمده است: دست‌کم ۴۵ نفر از جمله ۲۲ نفر از اقلیت بلوچ تنها در ۱۴ روز گذشته به دلیل اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شدند.

تورک اجرای مجازات اعدام را برای جرایم مواد مخدر «ناسازگار با هنجارها و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر» خواند و گفت این جرایم جزو «جنایات خشن، شدید و متضمن قتل عمد» قرار نمی‌گیرند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در پایان این بیانیه از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا به صدور و اجرای احکام اعدام پایان دهند.