ریزگردها در سیستان و بلوچستان ۱۰۵۹ نفر را روانه بیمارستان کرد

مقام‌های دولتی در سیستان و بلوچستان خبر دادند که به دلیل وقوع طوفان و پدیده ریزگردها طی چند روز گذشته هزار و ۵۹ نفر در این استان راهی بیمارستان شدند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: وقوع توفان گردوخاک و پراکنده شدن ریزگرد در سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال این استان در پنج روز گذشته یک هزار و ۵۹ نفر از مردم منطقه را راهی بیمارستان و مراکز درمانی کرده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۹۱۳ نفر به صورت سرپایی درمان و ۱۴۵ نفر به دلیل شدت عوارض این پدیده در بیمارستان بستری شدند، ا‍‍ظهار کرد: مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم منطقه سیستان در این مدت بوده است.

به گفته رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا سیستان و بلوچستان، وزش باد شدید با بیشینه ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت امروز زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی به ۶۰۰ متر کاهش داد.

او همچنین اضافه کرد: در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۷۵ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی در ایستگاه هواشناسی تا ۱۲۰۰ متر کاهش داد.

خشکی دریاچه هامون از طرفی و خشک شدن بخش اعظم تالاب جازموریان از سمتی دیگر، شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان را با بحران ریزگرد‌ها مواجه کرده و طی سال‌های اخیر بارها وزش باد باعث پراکنده شدن ریزگردها و گردوغبار شده و مشکلات متعددی برای شهروندان این استان به وجود آورده است.

پیش‌تر رئیس دانشگاه پزشکی زابل گفته بود سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری سل در سیستان مبتلا می‌شوند که از این حیث سیستان رتبه نخست ابتلا به این بیماری را در ایران دارد. به گفته او در تمام طول سال با پدیده ریزگردها روبه‌رو است افزود: به منظور جلوگیری از گسترش بیماری‌های محیط زیستی نیازمند بودجه تومان برای ماسک مخصوص در سطح منطقه هستیم.

علی‌رغم همه این معضلات به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی تمایلی به کمک به کاهش معضلات این منطقه ندارد و خبرگزاری دانشجو، نزدیک به بسیج دانشجویی خبر داد که در سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق شمالی این استان «با وجود خطرناک بودن تنفس هوا مخصوصاً برای گروه‌های حساس، هیچ‌گونه تعطیلی اتفاق نیفتاده است».

به نوشته این خبرگزاری حکومتی، همچنین «شاخص آلودگی هوا در مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان» از «سامانه پایش کیفی هوای کشور» حذف شده است و با وجود تشدید پدیده ریزگردها و آلودگی شدید هوا، «هیچ آماری» از میزان شاخص آلودگی هوای مناطق شمالی این استان در سامانه پایش کیفی هوا وجود ندارد.