/

رویترز هم خبر داد؛ آزادی زندانیان دوتابعیتی و غنی سازی اورانیوم محور مذاکرات ایران و آمریکا

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا و جمهوری اسلامی در حال مذاکراتی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران و آزادی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی هستند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا و جمهوری اسلامی در حال مذاکراتی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران و آزادی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی هستند.

به گزارش فرانیوز، رویترز به نقل از یک مقام جمهوری اسلامی نوشت: در این مذاکرات صرف‌نظر از اینکه هدف رسیدن به توافق موقت یا تفاهم مشترک است، طرفین خواهان جلوگیری از افزایش تنش‌ها هستند.

رویترز با اشاره به اینکه در گام اول چنین توافقی شامل مبادله زندانیان و آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران خواهد بود، به نقل از این مقام افزود: گام‌های بعدی برای توافق احتمالی جمهوری اسلامی و آمریکا شامل کاهش برخی تحریم‌های ایالات‌متحده علیه صادرات نفت ایران در ازای توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و همکاری گسترده‌تر تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

این وبسایت همچنین بر اساس اظهارات یک مقام غربی با اشاره به اینکه مقامات جمهوری اسلامی و آمریکا در عمان بیش از یک دور مذاکرات غیرمستقیم برگزار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این مذاکرات برای رسیدن به تفاهمی برای کاهش تنش‌ها است.

رویترز عنوان کرد: واشنگتن که نتوانسته توافق هسته‌ای برجام با جمهوری اسلامی که در سال ۲۰۱۵ میلادی به سرانجام رسید را احیا کند، امیدوار است بتواند برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای این حکومت را بازگرداند.

این سایت خبری افزود: آمریکا می‌خواهد تا از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای که تهدیدی برای اسرائیل به حساب می‌آید و همچنین آغاز یک مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای جلوگیری کند. هر چند که تهران بارها تاکید کرده است که تصمیم جاه‌طلبانه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد!

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز روز گذشته در گزارشی با اشاره به اینکه دولت بایدن “بی سر و صدا” مشغول مذاکرات با تهران است، عنوان کرد که جمهوری اسلامی در قبال آزادی زندانیان آمریکایی درخواست میلیاردها دلار کرده است.