روی‌آوردن شهروندان به زندگی در کانکس به دلیل بالا بودن هزینه مسکن

افزایش شدید قیمت مسکن و همچنین بالا رفتن نرخ اجاره‌بها در شهر‌های مختلف ایران باعث شده که تعدادی از شهروندان به زندگی در کانکس روی بیاورند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

افزایش شدید قیمت مسکن و همچنین بالا رفتن نرخ اجاره‌بها در شهر‌های مختلف ایران باعث شده که تعدادی از شهروندان به زندگی در کانکس روی بیاورند.

 به گزارش فرانیوز، تجارت نیوز با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت: مردم به دلیل کاهش قدرت خرید و ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها مجبورند کیفیت زندگی خود را تا سطح زندگی در این اتاقک‌ها پایین بیاورند؛ مکانی که گاهی اوقات، هم فضایی برای سکونت و خواب محسوب می‌شود و هم محلی برای کار.

به نظر می‌آید خرید و اجاره کانکس جهت سکونت در چند ماه گذشته سیر صعودی را طی کرده است؛ کانکس‌هایی که نهایتاً متراژ آن به ۲۰ متر می‌رسد و گاهی اوقات از استاندارهای حداقلی برای سکونت نیز بهره‌مند نیستند. همین کانکس‌ها اما همسو با تورم موجود در اقتصاد کلان، شاهد رشد قیمت بوده‌اند.

در ادامه این گزارش به نقل از یکی از فروشندگان این کانکس‌ها آمده است که «تقاضا برای خرید کانکس نسبت به چهار یا پنج ماه گذشته دو برابر شده است و در بین خریداران کسانی هم وجود دارند که آنها را برای سکونت می‌خواهند. قیمت این کانکس‌ها از شروع سال، هفت تا ۱۰ درصد بالا رفته است.»

افزایش تقاضا برای این کانکس‌های حداکثر ۲۰ متری که استانداردهای حداقلی را هم برای سکونت ندارند در شرایطی است که برای خرید هر متر از آن باید «حداقل پنج میلیون تومان» بپردازید. بر اساس گفته‌های فروشندگان، قیمت کانکس دست‌دوم هم برای هر متر بین دو تا سه میلیون تومان است.

تجارت نیوز به نقل از یک تولیدکننده نوشت که برای اجاره یک کانکس ۲۰ متری که هم بتوان از آن برای فروش ضایعات استفاده کرد و هم جای خواب باشد، به مشتری پیشنهاد «اجاره ۲۰ میلیون تومان رهن و ماهانه چهار میلیون تومان» داده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که روز گذشته نیز سعید لطفی‌، دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داد که در برخی مناطق تهران کرایه‌خانه تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته او در سال گذشته شاهد افزایش قابل توجهی قیمت مسکن بودیم و اجاره‌بها تابع قیمت مسکن است و هرچه مسکن گران‌تر شود به همان میزان اجاره‌خانه افزایش می‌یابد.