روند صعودی قیمت‌ها و رکوردهای جدید در بازار ارز و طلا؛ دلار به مرز ۴۵ هزار تومان رسید

روند صعودی قیمت‌ها و ثبت رکوردهای جدید در بازار ارز و طلای ایران در اولین روز هفته ادامه پیدا کرد. روز یکم بهمن، قیمت دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان و بهای سکه طلا به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

روند صعودی قیمت‌ها و ثبت رکوردهای جدید در بازار ارز و طلای ایران در اولین روز هفته ادامه پیدا کرد. روز یکم بهمن، قیمت دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان و بهای سکه طلا به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه در نخستین روز هفته در ایران، موج تازه‌ای از افزایش را آغاز کرد و نسبت به قیمت‌های روز پنج‌شنبه، پیشروی قابل توجهی داشت به‌طوری‌ که نرخ دلار آمریکا در بازار ارز ایران روز شنبه با رسیدن به حدود ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان، رکورد قیمت‌‌ را شکست.

یوروی اروپا هم بیش از ۴۸ هزار تومان و پوند بریتانیا حدود ۵۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

هم‌زمان در روز شنبه، قیمت سکه در بازار آزاد با ثبت رکوردی جدید به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار، دو میلیون و ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

روند صعودی قیمت‌های این دو بازار در هفته گذشته و با افزایش احتمال ورود سپاه به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شدت گرفت و با تصویب قطعنامه ۳۲ بندی نمایندگان پارلمان اروپا در این خصوص، قیمت ارز و طلا رکوردشکنی‌های تاریخی دیگری کردند.

بازار ارز در سال جاری روندی صعودی و رکوردشکنی‌های پی در پی را تجربه کرد و قیمت دلار در یک ماه گذشته به ۴۴ هزار تومان نیز رسید؛ نرخی که امروز نیز در بازار ارز تجربه شد.

جمهوری اسلامی با تغییر رییس بانک مرکزی و استفاده از سیاست‌های تثبیتی دولت در تلاش برای کنترل بازار ارز بود اما سیاست‌های دستوری و ارزپاشی چند هفته بیشتر دوام نیاورد و قیمت دلار دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت.

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم کشور به ۴۸/۵ درصد رسیده که خود عاملی موثر بر نرخ دلار است.

در چنین شرایطی برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند در صورت تداوم مشکلات سیاسی و کنترل نشدن نرخ تورم، قیمت دلار به روند صعودی خود ادامه داده و باز هم سقف‌شکنی خواهد کرد.

با توجه به این که افزایش قیمت دلار و نرخ ارز بر بازار طلا نیز اثرگذار است، پیش از این کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند قیمت طلا هم در ایران روندی افزایشی پیدا کند.