/

روسیه هم مانند چین از ادعای امارات درباره جزایر ایرانی حمایت کرد

پس از آنکه چین در اواسط آذر ماه گذشته در جریان بیانیه اجلاس سران کشورهای خلیج فارس، موضوع تمامیت ارضی ایران در حوزه حاکمیت جزایر سه‌گانه در خلیج فارس را هدف قرار داد و از ادعای امارات حمایت کرد، شورای همکاری خلیج فارس در نشست اخیر خود همچنان این ادعا را تکرار و روسیه نیز از آن حمایت کرد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در بیانیه مشترک وزرای خارجه روسیه و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس آمده است: «وزیران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله ابتکار امارات متحده عربی و تلاش‌های آن برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کردند.»

وزارت جمهوری اسلامی به بیانیه مشترک وزرای خارجه روسیه و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس که در پایان نشستی در مسکو، منتشر شد، اعتراض کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این بخش از بیانیه را مردود خوانده و گفته است: «این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.»

بر اساس گزارش رسانه‌ها، علاوه بر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که میزبان نشست بوده، وزرای خارجه قطر، عمان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و بحرین هم این بیانیه را امضا کرده‌اند.

انتشار چنین بیانیه‌ای در حالی صورت گرفته که جمهوری اسلامی اخیرا با میانجیگری چین روابط خود با عربستان را پس از هفت سال از سرگرفته است.

همچنین جمهوری اسلامی مدتی قبل از آن سطح مناسبات خود با امارات را که سال‌ها در حد کاردار بود، به سطح سفیر ارتقا داده است.

انتشار بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس با دیگر کشورها و اشاره به موضوع اختلاف امارات با ایران بر سر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، پیش از این سابقه داشته است.

اواسط آذر ماه ۱۴۰۱، اجلاس سران کشورهای خلیج فارس و چین که با هدف همکاری و توسعه در سطوح مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برگزار شده بود، با بیانیه‌ای پایان یافت که به گفته وزارت خارجه جمهوری اسلامی تمامیت ارضی ایران در حوزه حاکمیت بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس را هدف قرار داده بود.

ایران سه جزیره را بخش جدایی ناپذیر از خاک خود می داند و هر گونه مذاکره یا داوری بین المللی بر سر آن را رد می کند. موضوع جزایر سه گانه یکی از موضوعات محل اختلاف میان ایران و امارات است. امارات ادعا می کند این سه جزیره متعلق به این کشور است اما ایران آنها را اشغال کرده است. ایران به شدت این ادعا را رد می کند.

شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ تأسیس شده و شامل شش کشور بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی، عمان و عربستان سعودی است. اهداف اصلی این شورا، هماهنگی سیاسی و یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای عضو و همچنین همکاری برای تضمین امنیت در خلیج فارس است. اولین نشست گفتگوهای راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، در سال ۲۰۱۷ در ریاض برگزار شد.