سپاه تروریستی
/

روزنامه تلگراف: آمریکا از بریتانیا خواسته تا سپاه را تروریستی اعلام کند

روزنامه تلگراف نوشت به دنبال حمایت جمهوری اسلامی از حمله حماس به اسرائیل، وزارت خارجه آمریکا از بریتانیا خواسته تا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این روزنامه چاپ لندن روز شنبه ۲۹ مهر در گزارش خود نوشت که این در خواست دولت جو بایدن از متحدانش به دلیل ارتباط سپاه پاسداران با تروریسم در سراسر جهان مطرح شده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داده است.

یک منبع آگاه دولت بریتانیا که نامش فاش نشده به تلگراف گفت برخی مقام‌های ارشد آمریکایی به طور خصوصی از همتایان بریتانیایی خود خواسته‌اند که لندن نیز اقدام مشابه واشینگتن را در مورد سپاه پاسداران انجام دهد.

تلگراف نوشت که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما کاملا فکر می‌کنیم که سایر کشورها باید سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی معروفی کنند».

او افزود: «این موضعی است که ما بارها آن را روشن کرده‌ایم. آنها فعالیت‌های تروریستی را تامین مالی می‌کنند، مدتی است که این اقدام را در سرتاسر جهان انجام می‌دهند و ما فکر می‌کنیم که کشورهای دیگر باید این اقدام را برای شناسایی آنها انجام دهندم.

لیام فاکس، وزیر دفاع پیشین بریتانیا نیز که مدت‌هاست برای قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی مبارزه کرده، به تلگراف گفت: «دیدگاه دولت آمریکا نمی‌تواند واضح‌تر از این باشد که آنها انتظار دارند متحدان خود برای تحریم سپاه پاسداران به سرعت عمل کنند».

فاکس، که ریاست گروه توافقنامه آبراهام بریتانیا را بر عهده دارد، افزود: «اگر می‌خواهیم نفوذ خود را در منطقه حفظ کنیم، بریتانیا نباید به عنوان یک کشوری که کند عمل می‌کند، تلقی شود».

نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داده که اسرائیل پس از حمله حماس، اکنون با تهدید حزب‌الله در مرزهای شمالی خود مواجه است.

او پس از دیدار با رهبران اسرائیل، مصر، عربستان سعودی، قطر و تشکیلات خودگردان فلسطینی برای تلگراف نوشت: «این قتل‌عام با یک نفرت شیطانی تحریک شد. اما همچنین این قتل‌عام از ترس این بود که ممکن است طلوع جدیدی در خاورمیانه آغاز شود، که نفرت‌های قدیمی را پشت سر بگذارد و امید به زندگی بهتر، امن‌تر و مرفه‌تر در سراسر منطقه ایجاد کند. در این سفر، مصمم بودم که امید به آینده‌ای بهتر را زنده نگه دارم».

تحلیلگران معتقدند که حماس از جمله برای جلوگیری از توافق برقراری روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی دست به چنین حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه‌ای زده است.

بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز در یک سخنرانی این تحلیل را تایید کرد.

اما وزارت خارجه بریتانیا همواره در برابر خواست تروریستی اعلام کردن سپاه مقاومت به خرج داده است.

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده بسیاری از چیزهایی که مردم از قرار دادن در فهرست گروه‌های تروریستی می‌خواهند، به وسیله تحریم‌هایی به دست می‌آیند که اکنون برقرار است.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا نیز گفته است: «سیاست آمریکا برای حمایت علنی از تروریستی اعلام کردن سپاه جدید نیست. با این حال، این یک تصمیم مستقل است و در حالی که همیشه به عنوان یک گزینه موجود است، در حال حاضر موضع دولت بریتانیا نیست».

او افزود: «سپاه نه تنها به طور کامل تحریم شده، بلکه تعدادی از افراد این گروه نیز خود تحریم شده‌اند».

 موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه اما در وزارت کشور بریتانیا با مقاومت کمتری روبه رو است.

۱۵ مرداد ماه سال جاری سوئلا براورمن وزیر کشور بریتانیا سپاه پاسداران را بزرگترین تهدید علیه امنیت کشورش دانست. به گفته او سپاه تهدیدهایش را در خاک بریتانیا افزایش داده و باندهای تبهکار را برای سرکوب مخالفان به کار می‌گیرد.

نشریه تایم ۱۷ مهرماه گزارش داد سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا و تام توگنهات، معاون امنیتی وزیر کشور، با اشاره به ارتباطات آشکار میان سپاه و گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، تلاش می‌کنند تا نخست‌وزیر این کشور را برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی متقاعد کنند.

پیش از آن سخنگوی حماس از سپاه پاسداران برای فراهم کردن تسلیحات جهت حمله به اسرائیل تشکر کرده بود.

همچنین یک منبع نزدیک به وزارت خارجه بریتانیا به تلگراف گفت که آنچه منبع آگاه در نخست‌وزیری درباره گفت‌وگوی خصوصی مقام‌های ارشد آمریکایی با همتایان بریتانیایی خود گفته، «دارای ویژگی‌هایی نیست که ما به رسمیت بشناسیم».