/

روایت‌های متناقض از پول‌های مسدود شده ایران؛ کره جنوبی اظهار بی‌اطلاعی کرد؛ جمهوری اسلامی ادعای دسترسی کامل دارد!

در حالی که وزارت خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای درباره آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران اظهار بی‌اطلاعی کرده است، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرده فرآیند آزادسازی دارایی‌ها آغاز شده است و نحوه بهره‌برداری از این منابع مالی در اختیار جمهوری اسلامی و بر حسب تشخیص مراجع ذیصلاح خواهد بود.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به دنبال تایید خبر انتقال پنج زندانی ایرانی-‌آمریکایی به حبس خانگی و احتمال آزادی آنها از سوی جمهوری اسلامی، اظهارات ضد و نقیضی از جانب مقامات کره جنوبی و جمهوری اسلامی درباره پول‌های بلوکه ایران مطرح شده است.

از سویی خبرگزاری رویترز در سئول به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی عنوان کرده است: هیچ اطلاعی از گزارش‌ها درباره اینکه ایران ممکن است پنج شهروند آمریکایی زندانی را در ازای آزادی شش میلیارد دلار از بدهی فریز شده ایران در کره جنوبی آزاد کند، ندارد.

این در حالی است که وزارت خارجه جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه تضمین‌های لازم از آمریکا گرفته شده، عنوان کرده است: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی» که برای چند سال در کره جنوبی توقیف شده بود، آغاز شد.

همچنین وزارت خارجه در این بیانیه مدعی شده است که «نحوه بهره‌برداری از این منابع مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.»

این در حالی است که مقامهای آمریکایی می‌گویند این پولها تنها می‌تواند برای مقاصد بشردوستانه مصرف شود.

از سویی دیگر، برخی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی طی ساعت‌های گذشته به نقل از منابع آگاه نوشتند که جمهوری اسلامی تنها می‌تواند برای مصارف بشردوستانه از پول‌های آزادشده استفاده کند.

اما محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌‎ای جمهوری اسلامی ضمن تکذیب این خبر در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «این ادعای نادرست، ساخته و پرداخته افراد ناخرسند و عصبانی است و ایران به تمام دارایی‌هایی آزادشده خودش دسترسی کامل و مستقیم دارد.»

روزنامه‌های نیویورک تایمز و فایننشال تایمز پیشتر در گزارش‌هایی نوشته بودند که شش میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی به قطر منتقل می‌شود و دولت این کشور، اموال ایران را کنترل می‌کند.

فاینشنال تایمز نوشته بود: ایران صرفا اجازه دارد از پول برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده کند؛ بنابراین، این پول‌ها به حسابی در قطر منتقل می‌شود تا اطمینان حاصل شود که در اموری که مشمول تحریم نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، شامگاه پنج‌شنبه به خبرگزاری الجزیره قطر گفته بود که پول‌های رفع توقیف‌شده ایران از کره جنوبی در حساب بانکی در قطر نگهداری و تنها به ایران اجازه داده خواهد شد برای مصارف بشردوستانه از جمله غذا و دارو از آنها هزینه کند.