/

رایزنی بغداد با مسقط برای انتقال بدهی گازی ایران به عمان

محمد السودانی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که هیاتی از بانک مرکزی و بانک تجارت عراق روز سه‌شنبه به عمان رفتند تا در زمینه یافتن فرمولی برای انتقال پول بلوکه شده ایران به عمان، با مسقط به توافق برسند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محمد السودانی در یک کنفرانس خبر داد، رایزنی با آمریکا برای پرداخت بدهی ایران ادامه دارد و در هفت ماه گذشته یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو به ایران پرداخت کرده است.

او افزود بدهی عراق به ایران تا ۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو کاهش یافته است.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد مسئله برق در عراق حساس است و با زندگی شهروندان ارتباط دارد و مشکل برق در پی توقف صادرات گاز به وجود آمده و پس از تصمیم تهاتر نفت با گاز، برق به وضعیت عادی خود بازگشت.

نخست‌وزیر عراق در ۲۱ تیرماه خبر داده بود که با جمهوری اسلامی برای تبادل نفت در برابر گاز به توافق رسیده است و بر اساس توافق بین دو کشور، عراق از این پس به جای پرداخت بهای گاز وارداتی از ایران به این کشور نفت خام می‌دهد.

عراق سا‌ل‌هاست با کمبود و قطعی برق مواجه است و به‌شدت به گاز ایران متکی است، طی ماه‌های اخیر تهران سعی کرده بود با کاهش صادرات گاز طبیعی به عراق و محدود کردن توانایی این کشور برای تولید برق مورد نیاز خود، بغداد را تحت فشار قرار دهد تا مجوز جدیدی برای آزادسازی پول‌هایش از ایالات متحده دریافت کند.

به دنبال این فشارها ایالات متحده با صدور مجوزی ۱۲۰ روزه، به بغداد اجازه داد تا از طریق بانک‌های غیر عراقی، بدهی خود به ایران در قبال واردات برق را بپردازد.

به دنبال صدور این مجوز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد «خروج و انتقال پول از عراق به عمان به معنی رفع محدودیت‌های ایران برای دسترسی به آن نیست و همه تراکنش‌ها باید در ابتدا به تأیید وزارت دارایی آمریکا برسد».

متیو میلر تصریح کرد: «این گام مهمی برای خروج این پول از عراق است چرا که ایران از این بدهی به عنوان اهرمی برای اعمال فشار در عراق و علیه همسایه‌اش استفاده می‌کند».