/

راه اندازی کارخانه تولید پهپاد در روسیه با مشارکت جمهوری اسلامی

روزنامه فایننشال تایمز خبر داد که یک شرکت روسی با مشارکت جمهوری اسلامی کارخانه تولید پهپاد برای ارتش روسیه را تأسیس و حدود ۵۰ فروند از این نوع پهپاد تا کنون برای نبرد در شرق اوکراین تحویل ارتش این کشور شده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فایننشال تایمز اعلام کرد که شرکت آلباتروس در کارخانه‌ای که در جمهوری تاتارستان روسیه احداث شده، پهپاد‌های غیرنظامی که برای استفاده نظامی به روز شده‌اند، تولید می‌کند.

این پهپاد‌ها که با مشارکت جمهوری اسلامی تولید شده‌اند برای عملیات شناسایی کاربرد دارند و حدود ۵۰ فروند از این نوع پهپاد تا کنون برای نبرد در شرق اوکراین تحویل ارتش روسیه شده است.

بر اساس این گزارش، این کارخانه در مرکز مشارکت فناوری رو به گسترش روسیه و ایران در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا قرار دارد و دولت روسیه پیش‌تر آن را به محلی برای تغییر پهپادهای غیرنظامی داخلی برای مصارف نظامی تبدیل کرده است. این اقدام برای مقابله با تحریم‌های غرب علیه قطعات مورد استفاده در پهپادهای روسی صورت گرفته است.

کاخ سفید در ۱۹ خرداد اعلام کرد که جمهوری اسلامی در حال کمک به روسیه برای احداث یک کارخانه تولید پهپاد در شرق مسکو برای جنگ در اوکراین است و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند این کارخانه تولید پهپاد در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا روسیه می‌تواند در اوایل سال آینده عملیاتی شود.

به گفته فایننشال تایمز اخیراً آگهی‌ها و پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که از جمله شامل استخدام مهندسان هواپیمای بدون سرنشین و فارسی‌زبانان قادر به ترجمه «اسناد فنی» برای این کارخانه است.

شرکت آلباتروس در زمینه فناوری کشاورزی تخصص داشته و کارخانه جدید خود را در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در تاتارستان احداث کرده است.

آلباتروس ال‌ال‌سی که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و دفتر اصلی‌اش در مسکو قرار دارد، طراح و سازنده پهپادهایی است که «خدمات تصویربرداری هوایی و رصد ویدئویی» را برای صنایع گوناگون از جمله کشاورزی فراهم می‌کند.

پیش‌تر گزارش شده بود که شرکت آلباتروس ال‌ال‌سی و «منطقه اقتصادی ویژه آلابوگا» در جمهوری تاتارستان روسیه قراردادی به ارزش یک میلیارد روبل امضا کرده‌اند که یک کارخانه پهپادسازی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰۰ پهپاد آلباتروس ام‌۵ تا سال ۲۰۳۷ احداث شود.

پیش‌تر گزارش‌های متعددی از همکاری حکومت ایران با کرملین برای تولید پهپاد در روسیه منتشر شده بود.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در اواسط بهمن‌ماه سال گذشته به نقل از مقامات یک کشور همسو با ایالات متحده گزارش کرده بود که مسکو و تهران در حال پیشبرد برنامه‌هایی برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه هستند که می‌تواند حداقل ۶ هزار پهپاد طراحی شده ایرانی را برای جنگ در اوکراین تولید کند.