/

رافائل گروسی: ذخایر اورانیوم ایران در سه ماه ۲۵ درصد افزایش یافته است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از افزایش ۲۵ درصدی ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی طی سه ماه گذشته خبر داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از افزایش ۲۵ درصدی ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی طی سه ماه گذشته خبر داد.

به گزارش فرانیوز، رافائل گروسی، در گزارشی به شورای حکام آژانس با بیان اینکه ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی در سه ماهه گذاشته یک چهارم (۲۵ درصد) افزایش یافته است، افزود: ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران، به حدود ۵۰۰ کیلو و دخایر اورانیوم ۶۰ درصدی به ۱۰۰ کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان اینکه اجرای بیانیه مشترک با جمهوری اسلامی آغاز شده است، افزود: روند اجرای بیانیه مشترک با جمهوری اسلامی در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس برای اولین بار دستگاه‌های نظارت بر غنی‌سازی را در تاسیسات ایران، فردو و نطنز نصب کرد.

او در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ابهام های آژانس درباره مرکز اعلام نشده آباده در استان فارس گفت که پاسخ های ایران به سئوالات بازرسان درباره منشا آثار اورانیوم کشف شده، ممکن است صحیح باشد.

آقای گروسی گفت: آژانس فعلا این پاسخ ها را رد یا تایید نمی کند بلکه با حسن نیت آنها را مورد ارزیابی قرا خواهد داد.

او بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سئوالات بازرسان درباره این مرکز را رد کرده است.

رافائل گروسی همچنین گفت که توضیح فنی ایران درباره غنی سازی ۸۳ درصدی صحیح بوده است.

مقام‌های ایران پیشتر کشف آثار اورانیوم حدودا ۸۳ درصدی را به رسوب مواد رادیواکتیو در سانتریفیوژها و اشتباه بازرس آژانس نسبت داده بودند.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند سال گذشته متوجه آثار غنی‌سازی ۸۳درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌ بودند.

مدیرکل آژانس در این نشست خبری همچنین عنوان کرد که تجهیزات نظارتی این نهاد در برخی از تاسیسات اتمی نصب شده اما اطلاعات آن فعلا به صورت مهروموم شده در ایران باقی می ماند.

آقای گروسی گفته است که هنوز نقص‌هایی برای نظارت کافی و لازم بر برنامه اتمی وجود دارد.

مقام های جمهوری اسلامی ایران توافق برای نصب مجدد دوربین های آژانس در برخی از تاسیسات اتمی این کشور را در جریان سفر اسفند ماه مدیرکل به تهران، رد یا تایید نکرده بودند.

گروسی پیشتر نیز با اشاره به سفر اخیر خود به ایران و دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی، گفته بود: به نظر می‌رسد درهایی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران در حال باز شدن است.