رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: فعالیت پروژه میانکاله فاقد مجوز است

طبق اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، این سازمان درخواست پروژه میانکاله را بررسی کرده و این صنعت هیچگونه مجوز استقرار ندارد. با وجود مخالفت سازمان محیط زیست ایران با ساخت مجتمع پتروشیمی در منطقه تالاب میانکاله، اخیرا گزارش‌هایی حاکی از فعالیت مجدد در این پروژه منتشر شده است.

خواندن این مطلب 13 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، امروز یکشنبه ۵ شهریور ماه در یک برنامه تلویزیونی پیرامون موضوع تلاش‌ها برای از سرگیری پتروشیمی میانکاله، با بیان اینکه معمولا در هر نقطه از دنیا برای استقرار هر صنعت و تاسیسات ضوابطی وجود دارد، بر این نکته تاکید کرد که درخواست استقرار هر پروژه‌ای، «به مجموعه تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی مدیریت سرزمین کشور داده می‌شود و پس از بررسی این درخواست در تیم‌های کارشناسی بر اساس قوانین موجود و آیین‌نامه‌ها، این طرح‌ها پذیرفته و یا رد می‌شوند.

وی گفت که سازمان حفاظت محیط زیست «درخواست پروژه میانکاله را بررسی کرده و این صنعت هیچگونه مجوز استقرار ندارد».

علی سلاجقه ضمن یادآوری مقاومت ها درباره رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در این قضیه، این سازمان را «یک سازمان تخصصی و بی طرف» نامید که «بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌ها مسائل را بررسی می‌کند».

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در ادامه با بیان اینکه در خصوص پتروشیمی میانکاله هم همین روال طی شده، تصریح کرد : مجموعه‌ای تحت عنوان پارک امیرآباد برای تولید پروپیلن درخواست صدور مجوز زیست‌محیطی داد و موضوع بررسی شد. این مجموعه از دید سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوز زیست‌محیطی ندارد و هیچ مسائل شخصی و … در این میان مطرح نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره  بی‌توجهی به به مخالفت‌های سازمان محیط زیست از سوی برخی صاحبان پروژه‌ها گفت: ما در مسئله فرهنگ‌سازی محیط زیست هنوز قصور داریم و دراین زمینه نتوانسته‌ایم جایگاه محیط زیست را برای مردم و حتی مسئولان به عنوان یک مسئله درجه یک تبیین کنیم.

سلاجقه در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون مجبور به موافقت با اجرای پروژه‌ای شده‌اید، گفته است: من شاگرد دانشگاه هستم و ادبیات محیط زیست را در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم و اگر از نَظر مدیریتی تحت فشار قراربگیرم تا مجوزی برای احداث پروژه‌ها صادر شود، ترجیح می‌دهم به همان جایگاه درس و تدریس بازگردم تا چنین اتفاقی نیفتد. تمام هدف ما تنها خدمت به مردم است.

از سوی دیگر، عباس ترکی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل ایران، پیش از این اعلام کرده بود که سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله «ابر بدهکار بانکی» است و از سال ۹۴ مبلغ «۵۸ میلیون یورو» از «بانک صادرات شعبه ساری تسهیلات گرفته» و «هنوز پس نداده است».

طبق گزارش ها سرمایه‌گذار اصلی و مالک پروژه پتروشیمی میانکاله، از حمایت مستقیم قالیباف بهره می‌برد و با هزاران میلیارد تومان بدهی بانکی، مالک ده‌ها کارخانه صنعتی، دانشگاه غیرانتفاعی و مجتمع تفریحی است.

درحالی که سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز ششم اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که مراحل ساخت پتروشیمی میانکاله تا زمان تکمیل تحقیقات و صدور مجوزهای ادارات منابع طبیعی و محیط‌زیست مازندران متوقف می‌شود، اما شروع‌به‌کار مجدد این پروژه، در ماههای اول سال جاری، نشانه حمایت‌های پشت‌پرده و حکومتی از سهامداران آن است.

یاشار سلطانی، محقق و روزنامه‌نگار افشاگر، سال گذشته درباره این فرد نوشته بود: «عبدالله عبدی، صحنه‌گردان پتروشیمی میانکاله است؛ ‏ابربدهکار بانکی با چندهزار میلیارد معوقات به بانک توسعه صادرات، ‏دارای حداقل دو کارت ملی و هویت‌های متفاوت که حمایت یکی از روسای قوا، امام جمعه و استاندار را دارد. ‏جز با فشار افکارعمومی نمی‌توان مقابل چنین مفسدانی ایستاد».

منظور یاشار سلطانی از حمایت یکی از روسای قوا از عبدالله عبدی در ساخت پتروشیمی میانکاله، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی است که خود در پرونده‌های مختلفی ازجمله پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران، املاک نجومی و همچنین هولدینگ یاس، به شراکت در اختلاس‌های چندهزار میلیارد تومانی متهم است.

میانکاله جزو اراضی مرتعی غیرمشجر است که براساس قانون، اجاره، تخصیص، واگذاری و تغییر کاربری در آن ممنوع میباشد.

برمبنای گزارش مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر وزارت نیرو، منطقه حفاظت‌شده میانکاله به همراه خلیج گرگان و تالاب‌های اطراف آن به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره از بوم‌سازگان‌های مهم دریای خزر در شمال کشور محسوب می‌شود. این منطقه مهم، بسیار متأثر از نوسانات آب دریای خزر و در حال حاضر نیز قسمت‌هایی از آن درنتیجه کاهش سطح آب خشک‌شده است.

پروژه پتروشیمی میانکاله پروژه احداث پتروشیمی در منطقه حسین‌آباد شهرستان بهشهر، حدود ۲۰ کیلومتری تالاب میانکاله است. طرح این پروژه به قبل از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد که به دلیل مشکلات زیست‌محیطی متوقف شد. بعد از انقلاب طرح این پروژه دوباره مطرح و در دولت حسن روحانی تصویب شد. اجرای پروژه در زمستان ۱۴۰۰ و در دولت ابراهیم رئیسی شروع شد، ولی به دلیل اعتراض فعالان محیط‌زیست متوقف شد. فعالان محیط زیست احداث این پتروشیمی را به دلیل تولید پساب‌های صنعتی، آسیب‌رسان جدی به محیط زیست و پناهگاه حیات وحش میانکاله می‌دانند.