کشتی ربایی حوثی های یمن
/

رئیس جمهور اسرائیل: تروریسم ناشی از ایران جهان را تهدید می‌کند

در پی انتشار فیلمی از سوی انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها در یمن که تسلط شماری از نیروهای این گروه بر یک کشتی با مدیریت ژاپن را نشان می‌داد، اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل گفت «تروریسم ناشی از ایران جهان را تهدید می‌کند».

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آقای هرتسوگ دوشنبه شب در بیانیه خود افزود «نیروهای هرج‌ومرج‌طلب و وحشی که روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به اسرائیل حمله کردند، نه تنها مرزها و شهروندان ما را هدف قرار دادند، بلکه تمامی هنجارهای ارزشمند جهان متمدن را زیر پا گذاشتند، و حال به سوی دزدی دریایی در دریاهای آزاد حرکت می‌کنند».

رئیس‌جمهور اسرائیل افزود «ایران و گروه‌های نیابتی آن نه تنها به اسرائیل حمله می‌کنند، که به نظم بین‌الملل متعرض شده‌اند».

به گفته آقای هرتسوگ، «جامعه جهانی باید با قدرت و با قاطعیت در برابر این تهدید اقدام کند».

براساس فیلمی که انصارالله روز دوشنبه منتشر کرد، نیروهای مسلح این گروه، از یک بالگرد بر فراز کشتی ژاپنی «گالاکسی لیدر» هنگام حرکت کشتی در بخش جنوبی دریای سرخ پیاده شده و با ورود به کابین هدایت کشتی، کاپیتان و خدمه را غافلگیر کردند.

در بخش دیگری از فیلم، یکی از نیروهای مسلح حوثی دیده می‌شد که وارد کشتی شده و فریاد «الله اکبر» و «لبیک…» سر می‌دهد.

ژاپن در تلاش برای برای آزادی کشتی یادشده است. این کشتی که مالکیت بریتانیایی دارد، حامل خودرو و در راه عبور از ترکیه به سوی هند بود که روز یکشنبه گروه انصارالله ربایش آن را اعلام کرد.

حوثی‌ها مدعی بودند که کشتی «اسرائیلی» است اما اسرائیل اعلام کرد که خدمه و مالکیت کشتی اسرائیلی نیست. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز یکشنبه ایران را «پشت پرده» این حمله معرفی کرد.

حوثی‌ها روز یکشنبه گفته بودند هر کشتی که خدمه اسرائیلی داشته باشد، یا در مالکیت اسرائیل باشد یا مدیریت آن را اسرائیلی‌ها در دست داشته باشند، برای این گروه «هدف مشروع» خواهد بود.