رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی؛ زلزله هفت ریشتری ۶۰ درصد ساختمان‌ها را تخریب می‌کند

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعتراض به کیفیت پایین ساخت‌وساز در ایران گفت: با زلزله‌ای به بزرگی هفت ریشتر، حدود ۶۰ درصد ساختمان‌ها تخریب می‌شود.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری تسنیم به نقل از علی بیت‌الهی نوشت: محدوده تهران و کرج، گستره‌ای با ریسک به مراتب بالاتر در پهنه ایران است.

وی افزود: برآورد اولیه خسارت برای زلزله هفت ریشتری نشان می دهد که آسیب جدی به بیش از دو میلیون واحد مسکونی با بیش از شش میلیون جمعیت وارد می شود و مجاورت این دو کلانشهر، ابعاد ریسک را چند برابر سایر گستره های مراکز استانی دیگر کرده است.

این مقام دولتی اظهار داشت: در شهرهای یزد و زاهدان، بیش از ۷۰ درصد ساختمان ها آسیب‌پذیر هستند.

علی بیت‌اللهی در تیرماه سال جاری با اشاره به عبور سه گسل عمده از منطقه یک تهران، بر وجود ریسک بالای خسارات مربوط به زلزله در این منطقه تاکید کرده بود.

در همین راستا طی روزهای اخیر فریبرز ناطقی‌الهی به وب‌سایت «خبر فوری» گفت: امروزه در خصوص زلزله تهران می‌دانیم که مشکلات چیست و چگونه باید به آنها بپردازیم، ولی در قسمت اجرایی کار دچار مشکل می‌شویم.

مسئولان اجرایی یا به این مطالعات باور ندارند و یا اهمیت نمی‌دهند و از زیر مسائل فرار می‌کنند.
وی افزود: گناه بزرگی بر دوش مسئولین امر زلزله کشور است چراکه مثلا در شهری مثل تهران که هر لحظه احتمال یک زلزله خانمان‌سوز وجود دارد و باید مسئولیت ١٠ الی ١۴ میلیون نفر را بر عهده بگیرند.

این پژوهشگر گفت: متأسفانه هر روز با جملاتی نظیر چادر بخرید یا ٣ هزار سال است در تهران زلزله‌ای نیامده مواجه می‌شویم و مسئولان از زیر کار در می‌روند و حتی توانایی کار های بیشتری را هم ندارند.

ناطق‌الهی تصریح کرد: در ایران دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز زلزله قسمت معرفی و تعریف مسئله را به درستی انجام داده‌اند. در قسمتی که برمی‌گردد به مسئولین اجرایی هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و این روزی باعث نابودی شهر تهران خواهد شد و در پی تمام کشور دچار مشکل خواهد شد.

وی گفت: هیچ بلایی بدتر از زلزله احتمالی تهران در سطح جهانی نخواهد بود.

این سخنان پس از آن ابراز شد که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳/۹ ریشتر، بعدازظهر ۲۸ مرداد، منطقه‌ای در ده کیلومتری شمال دماوند در شرق استان تهران، را لرزاند.

پس از آن هم زمین‌لرزه ۲.۵ ریشتری در نزدیکی مرز استان های تهران و مازندران روی داد.

در ارتباط با این زمین لرزه‌ها، علی بیت‌الهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به ایلنا گفت که در منطقه‌ای که زمین‌لرزه روی داده است، «شاهد ساخت و سازهای عجیب و غریبی هستیم و حجم ساخت و ساز در این منطقه به گونه‌ای است که هر ماه، چهره این منطقه از نظر میزان ساخت و ساز تغییر می‌کند.»

وی اشاره کرد که «از نظر خطر لرزه‌ای، با توجه به عبور گسل مشاء از این منطقه، این محدوده جزو محدوده‌های پرخطر محسوب می‌شود و هر چه ساخت و ساز در این منطقه افزایش پیدا کند، ریسک زلزله افزایش پیدا می‌کند.»

او گفت: علاوه بر شهر دماوند، منطقه آبعلی و رودهن هم درگیر این گسل هستند و این گسل در هفت کیلومتری آبعلی و ۱۳ کیلومتری رودهن واقع شده که نزدیک به مراکز جمعیتی بوده و ساکنان این محدوده هم زلزله را حس کرده‌اند.»

بیت‌الهی همچنین در گفتگو با خبرگزاری ایسنا ضمن اشاره به رخدادهای لرزه‌ای تاریخی این منطقه گفت: این محدوده در حدود ۱۶۵ سال قبل، بزرگ‌ترین زلزله ویرانگر را تجربه کرد که حتی شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد و طبق نوشته‌های تاریخی، سفارت آن زمان بریتانیا در تهران دستخوش این زلزله قرار گرفت و آسیب دید.

وی افزود: این گسل، یک گسل بسیار فعال با لرزه‌زایی بالا و با رخداد زلزله‌های مخرب و ویرانگر همراه است و اثرات این زمین‌لرزه با توجه به اینکه نزدیک به شرق کلان‌شهر تهران است، می‌تواند به طور جدی، پایتخت ایران را نیز تهدید کند.

به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، گسل مشاء از شمال تهران تا سمت نظرآباد استان قزوین ادامه دارد و از سمت شرقی تا شهرستان فیروزکوه کشیده شده است.

پیش از این، زمین‌لرزه‌هایی در اطراف دماوند روی داده بود. از جمله در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ که در نقاطی از استان تهران احساس شد.

با وجود گسل‌های عمده در تهران و همچنین بافت شهری پایتخت تاکنون کارشناسان متعددی نسبت به عواقب ویرانگر وقوع زلزله احتمالی در تهران هشدار داده‌اند.