رئیسی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند به طالبان اخطار داد

ابراهیم رئیسی که به استان سیستان و بلوچستان رفته است با انتقاد از حاکمان افغانستان در مورد وضعیت رود هیرمند گفت: اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

ابراهیم رئیسی که به استان سیستان و بلوچستان رفته است با انتقاد از حاکمان افغانستان در مورد وضعیت رود هیرمند گفت: اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند.

به گزارش فرانیوز، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه خطاب به طالبان گفت: «حرف من را جدی بگیرید تا بعدا گلایه نکنید.» رئیسی مشخص نکرد اگر طالبان حرف او را «جدی» تلقی نکند واکنش ایران چه خواهد بود.

بسیاری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی مانند روسای مختلف سازمان محیط زیست، برخی معاونان روسای مختلف دولت جمهوری اسلامی و حتی مقامات محلی همچون استانداران و فرمانداران بارها طی چند دهه گذشته مدعی «پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند» شده‌اند، بدون آنکه هیچ نتیجه ملموسی به دست بیاید.

معاهده مربوط به آب «رود هیرمند» بین دولت وقت ایران و دولت افغانستان شامل «۱۲ ماده و دو پروتکل‌ ضمیمه» است که بیست و دوم اسفندماه ۱۳۵۱ (۱۳ مارس ۱۹۷۳) در کابل به امضا رسید. ‌

طبق ماده ششم این معاهده، «افغانستان نباید دست به اقداماتی بزند که حق‌آبه ایران برای زراعت به‌طور کلی نامناسب شود یا به مواد شیمیایی حاصله از فاضلاب صنایع، به‌حدی آلوده شود که با آخرین روش‌های فنی و معمول، قابل تصفیه نبوده و استعمال آب برای ضروریات معدنی ناممکن و مضر شود.»

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس این هفته از بحرا‌ن آبی در سیستان و بلوچستان اخبر داد و گفت که به رئیس جمهوری نامه نوشته و تأکید کرده که ذخایر آبی استان سیستان و بلوچستان تا ۲ ماه آینده تمام خواهد شد و جمعیت حدود ۲ میلیونی منطقه با بحران امنیتی آب مواجه است.

فدا حسین مالکی هفته گذشته در گفتگو با خبرگزاری حکومتی تسنیم به موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند نیز اشاره کرده و تاکید کرده است که باید مقامات در سطح حاکمیتی به این مسئله ورود کنند و با رایزنی‌ مستقیم با طالبان مساله را حل‌وفصل کنند.

به گفته مالکی تداوم این روند در ماه‌های آتی فاجعه‌ای انسانی در استان سیستان و بلوچستان رقم خواهد زد.

اهالی سیستان و بلوچستان بارها با برگزاری تجمات نسبت به خشکیده شدن تالاب هامون اعتراض کرده اند.

حال باید دید پس از ادعای رئیسی مبنی بر اخطار جدی او به مقامات افغانستان، مشکل دریافت حق‌آبه ایران از هیرمند چه زمانی حل خواهد شد.