بایدن
/

رئیس‌جمهور آمریکا از رساندن «پیام خصوصی» به ایران درباره حوثی‌ها خبر داد

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه ۲۳ دی پیش از ترک کاخ سفید و در جمع خبرنگاران گفت: «ما این پیغام را به شکل خصوصی رساندیم و مطمئنیم که کاملا آماده‌ایم.»

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت واشینگتن پیامی به جمهوری اسلامی درباره مسئول بودن حوثی‌ها در زمینه حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ارسال کرده است.

او روز شنبه اضافه کرد آمریکا این پیام را «به صورت خصوصی» تحویل داده و از آمادگی کامل آمریکا خبر داد.

آقای بایدن بعد از نخستین حمله آمریکا به حوثی‌ها در بامداد جمعه نیز گفته بود پیام خود را به ایران رسانده است.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده درگیر جنگ نیابتی است؟ گفت: «خیر. من قبلا پیام را به ایران رسانده‌ام. آنها می‌دانند که نباید دست به اقدامی بزنند.»

جو بایدن در ادامه تصریح کرد: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که اگر حوثی‌ها به این رفتارهای خیرسرانه خود ادامه دهند، به همراه با متحدان خود پاسخ خواهیم داد.»

همزمان رسانه‌های آلمان خبر دادند قرار است یک ناو این کشور در ماموریت دریایی جدید اتحادیه اروپا برای حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ در برابر حملات شیعیان حوثی شرکت کند.

پیش‌تر بلومبرگ گزارش داد اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است که آیا عملیات دریایی جدیدی را در دریای سرخ با هدف برقراری مجدد امنیت و آزادی دریانوردی انجام دهد یا نه.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت با بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان درباره تنش‌های فزاینده در دریای سرخ و نیاز به حفظ آزادی دریانوردی صحبت کرده است.

هم‌زمان وزیر امور خارجه بلژیک گفت که با دیگر شرکای این کشور در اتحادیه اروپا درباره بازگرداندن امنیت به منطقه دریای سرخ گفت‌وگو کرده است.

همچنین هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، روز شنبه از همه طرف‌های درگیر در این کشور خواست حداکثر خویشتنداری را نشان دهند.

گروندبرگ نسبت به وضعیت نامطمئن فزاینده در منطقه هشدار داد.

او در بیانیه‌ای نوشت نسبت به «شرایط ناپایدار فزاینده منطقه و تاثیر نامطلوب آن بر تلاش‌های صلح در یمن و ثبات و امنیت در منطقه» نگران است.

پیشتر آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد از همه طرف‌های درگیر در منطقه خواسته بود خویشتنداری کنند.

آمریکا روز شنبه از حمله دوباره به مواضع حوثی‌ها در یمن خبر داد.