/

دیوید جونز خواهان قرارگیری سپاه در فهرست تروریستی از سوی بریتانیا شد

یک نماینده کنونی پارلمان و وزیر پیشین بریتانیا طی مقاله‌ای که در روزنامه تلگراف منتشر شده، خواستار این شد که لندن، سپاه پاسداران، نهاد نظامی-ایدئولوژیک جمهوری اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دیوید جونز نوشت که چندین سال است نمایندگان پارلمان بریتانیا از جمله او، خواستار تحریم سپاه پاسداران به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» هستند.

وی افزود: سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا که از گزارش‌های اطلاعاتی مبنی بر افزایش فعالیت‌های سپاه در بریتانیا و همکاری با گروه‌های تبهکار برای هدف قرار دادن مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی نگران است، ظاهرا به این فراخوان نمایندگان توجه کرده است.

این نماینده پارلمان بریتانیا افزود: آمریکا به دلیل نگرانی‌های مشابه، سپاه را در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد اما با توجه به فعالیت‌های تروریستی سپاه از همان روزهای اولیه جمهوری اسلامی، این اقدام واشینگتن هم «بسیار دیر بود».

جونز با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران در آبان ماه چهار سال پیش پس از افزایش شدید و ناگهانی قیمت بنزین نوشت: بر اساس آمارها طی چند روز هزار و ۵۰۰ معترض کشته شدند اما با وجود محکومیت این کشتار از سوی دولت‌های غربی و سازمان‌های حقوق بشری، افزایش قابل توجهی در فشار بین‌المللی علیه حکومت تهران صورت نگرفت.

وی همچنین به گزارش‌هایی از تلاش سپاه برای انجام حملات تروریستی در داخل خاک بریتانیا اشاره کرد.

این سیاستمدار بریتانیایی نوشت: اکنون سپاه یک تهدید بزرگ برای منافع بریتانیا چه در داخل و چه در خارج است.

جونز تاکید کرد: سپاه نه تنها برای مردم ایران بلکه برای امنیت بریتانیا یک خطر آشکار است و دولت باید بدون تاخیر بیشتر فعالیت‌های آن را محدود کند.

خرداد سال جاری، پارلمان بریتانیا در جلسه‌ای به بررسی سیاست دولت در قبال جمهوری اسلامی پرداخت.

در آن زمان تعدادی از نمایندگان با اشاره به اقدامات تروریستی سپاه و تهدیدهای این نیروی نظامی در منطقه خاورمیانه و حتی داخل خاک بریتانیا، خواهان تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران شدند.

سپاه از سوی وزارت امور خارجه آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است اما اتحادیه اروپا، کانادا و بریتانیا هنوز چنین اقدامی را انجام نداده‌اند.