//

دیده‌بان حقوق بشر خواهان محکومیت اعدام ها در ایران از سوی جامعه جهانی شد

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای نسبت به افزایش اعدام‌ها در ایران هشدار داد و آن را نقض جدی حقوق بشر نامید که باید از سوی جامعه جهانی محکوم شود.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای نسبت به افزایش اعدام‌ها در ایران هشدار داد و آن را نقض جدی حقوق بشر نامید که باید از سوی جامعه جهانی محکوم شود.

به گزارش فرانیوز، شعبه بیروت این نهاد حقوق بشری روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت، اعلام کرد که در دو هفته اخیر ایران شاهد دست‌کم ۶۰ مورد اعدام، شامل به‌دار آویختن یک شهروند ایرانی-سوئدی، دو جوان به اتهام «سب‌النبی» و ده‌ها نفر در ارتباط با «مواد مخدر» بوده است.

در این بیانیه آمده: بسیاری از این اعدام شدگان، دادگاه‌های غیرعادلانه‌ای داشتند و برخی نیز برای جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شدند.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر، به اعدام یوسف مهرداد و سید صدرالله فاضلی زارع در اراک اشاره شده و آمده در حالی آنها به اتهام توهین به مقدسات اعدام شدند که براساس قانون بین المللی، آنها هرگز نباید به اعدام محکوم می‌شدند.

تارا سپهری‌فر، محقق ایران در «دیده‌بان حقوق بشر» گفت مقامات جمهوری اسلامی از مجازات غیرانسانی اعدام کسانی که در محاکمه‌های به‌دور از موازین عدالت محکوم شده‌اند، برای «ارعاب معترضانی استفاده می‌کند که خواهان تغییرات اساسی در کشورشان هستند».

دیده‌بان حقوق بشر یک سازمان بین‌الملی غیردولتی با ۴۵ سال پیشینه، در مقر نیویورک فعالیت دارد و اوضاع حقوق بشر در تمامی کشورهای جهان را رصد می‌کند.

گروه حقوق بشری «حال‌وش» که رویدادهای بلوچستان و بحران در سایه اعتراضات ماه‌های گذشته در این منطقه را رصد می‌کند، گزارش داده بود که در پنج روز میان ۹ اردیبهشت تا ۱۴ اردیبهشت امسال، دست‌کم ۲۰ نفر، شامل دو زن، با اتهام «مواد مخدری» اعدام شدند.

ناظران حقوق بشر و مخالفان جمهوری اسلامی در روزهای اخیر گفته‌اند حکومت آن دسته از افراد را در صف نخست اعدام‌ها قرار داده که به‌دار آویختن آن‌ها ظاهرا هزینه زیادی از حکومت نمی‌گیرد اما با این کار، ایجاد هراس در معترضان و مخالفان را نشانه‌گیری کرده است.

اعدام‌ها در حالی در روزهای اخیر افزایش یافته که از آغاز سال میلادی ۲۰۲۳، نهادهای حقوق بشری دست‌کم اعدام ۱۹۲ تن دیگر را در ایران ثبت کردند.