/

دیدار چندباره رابرت مالی با نماینده جمهوری اسلامی؛ افزایش گمانه زنی ها پیرامون احتمال توافق با ایران

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع دیپلماتیک و تحلیلگران عنوان کرد که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، چندین بار با «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده داٰئم ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع دیپلماتیک و تحلیلگران عنوان کرد که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، چندین بار با «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده داٰئم ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرده است.

فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان «غرب در حال بررسی تعامل مجدد با بحران هسته‌ای ایران است» به بررسی ارتباطات اخیر مقامات ایرانی و غربی پرداخته و این ارتباطات را نشانه روشنی بر احتمال از سرگیری توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای عنوان کرده است.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی بارها مدعی شده‌اند که مذاکرات هسته با جمهوری اسلامی در دستور کار دولت ایالات متحده نیست و جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه در واکنش به اخباری از توافقات پنهانی آمریکا و جمهوری اسلامی بر سر مسئله هسته‌ای گفته بود «مقامات جمهوری اسلامی و نمایندگان آنها، هیچ‌وقت با حسن‌نیت مذاکره نمی‌کردند و هیچ تمایلی برای حرکت در این مسیر از خود نشان ندادند بنابراین هیچ چیزی تغییر نکرده اما ما می‌خواهیم مطمئن شویم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، «رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، چندین بار با امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل که پیش از اعزام به نیویورک در ماه سپتامبر، یکی از مقامات ارشد شورای عالی امنیت ملی بود، دیدار کرده است.»

طبق این گزارش مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا نیز مذاکرات بر سر چگونگی تعامل با ایران و به ویژه در مورد برنامه هسته‌ای این کشور را آغاز کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید گفته است که گفتگوی مقامات جمهوری اسلامی و آمریکا در درجه اول بر امکان تبادل زندانیان با ایران متمرکز بوده و تبادل موفقیت‌آمیز زندانیان آمریکایی می‌تواند شرایط هر‌گونه مذاکرات هسته‌ای را بهبود بخشد.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند گزینه‌های بالقوه شامل نوعی توافق موقت یا اقدام تنش‌زدایی از سوی هر دو طرف است که بر اساس آن ایران سطح غنی‌سازی خود را در ازای کاهش تحریم‌ها، کاهش می‌دهد.

یک دیپلمات دیگر که در جریان این گفتگوها قرار دارد، گفت: “مبادله زندانیان راهگشای مذاکرات خواهد بود. بعید است که توافق هسته‌ای وجود داشته باشد، اما ممکن است نوعی توافق موقت یا توافق توقف غنی‌سازی در برابر توقف تحریم از سوی تهران – واشنگتن وجود داشته باشد.