وزارت دادگستری امریکا
/

دو ایرانی در آمریکا به نقض تحریم‌ها و انتقال غیرقانونی فناوری‌های حساس در صنایع هوافضا متهم شدند

وزارت دادگستری آمریکا دو شهروند ایرانی با نام‌های ابوالفضل بزازی ۷۹ساله و فرزند او محمدرضا بزازی ۴۳‌ساله را متهم کرده است که با نقض تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، برخی فناوری‌های حساس که در صنایع هوا-فضا کاربرد دارند را به جمهوری اسلامی ایران منتقل کرده‌اند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، یافته‌های مقام‌های آمریکایی نشان می‌دهد این دو شهروند ایرانی که پیشتر در نیویورک اقامت داشتند در حاضر آزاد و در ایران زندگی می‌کنند. این پدر و پسر، به‌طور مشخص به نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی (IEEPA) در خلال سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸ متهم شده‌‌اند.

بر اساس داده‌های وزارت دادگستری آمریکا، بزازی‌ها به صادرات غیرقانونی و تلاش برای قاچاق و انتقال فناور‌های حساس، بدون کسب مجوزهای لازم دولتی، متهم هستند.

بر اساس اطلاعاتی که وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرده است بزازی‌ها یک طرح پیچیده برای فرار از ایالات متحده داشته‌اند. بر اساس داده‌های این پرونده که در دادستانی منطقه بروکلین نیویورک در جریان است متهمان ایرانی سعی داشتند اقلام هواپیماهای تجاری و نظامی را از چندین ایالت در آمریکا تهیه و در نهایت آن‌ها را از طریق واسطه‌هایشان در اختیار عواملی در ایران، از جمله عوامل دولتی، قرار دهند.

به‌گفته متیو جی اولسن، دستیار دادستان کل بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا، پرونده کیفری که علیه این دو شهروند ایرانی مطرح شده است تعهد وزارت دادگستری آمریکا و متحدان این کشور برای اختلال در اقدامات غیرقانونی و تلاش برای نقض قوانین را نشان می‌دهد و بیانگر حساسیت مقام‌های دولتی در آمریکا به حفظ امنیت و انتقال نوآوری‌ها و فناوری‌های حساس از کشور است.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای که منتشر کرده است به‌نقل از یک مقام ارشد پلیس فدرال آمریکا نوشت دشمنان خارجی ایالات متحده از شگردها و روش‌های زیادی برای دسترسی به نوآوری‌ها و فناورها حساس استفاده می‌کنند.

به‌گفته برایان دوگان، افسر ویژه دفتر تحقیقات پلیس فدرال ایالات متحده، هرگونه دور زدن تحریم‌ها، از جمله انتقال غیرقانونی کالا یا فناوری‌ها به جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول است و تحمل نخواهد شد.