/

در یک نشست محرمانه توافق شد؛ تصمیم جمهوری اسلامی و حماس برای عدم مداخله مستقیم در بحران اسرائیل

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه از دیدار «محرمانه» چند مقام جمهوری اسلامی با اعضای گروه حماس برای بررسی اوضاع بحرانی در اسرائیل خبر داد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رویترز روز سه‌شنبه، سوم مردادماه، به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت که طرفین در این دیدار سه ساعته که هفته گذشته انجام شده، تصمیم گرفته‌اند در حال حاضر از مداخله مستقیم در این بحران پرهیز کنند تا بهانه‌ای به دست نخست وزیر اسرائیل داده نشود تا بحران داخلی را به دشمنان خارجی نسبت دهد.

گفته شده چند عضو عالی‌رتبه گروه حماس با یک فرمانده ارشد از نیروی قدس و همین طور دو مقام امنیتی جمهوری اسلامی در این دیدار حضور داشته‌اند.

این خبر یک روز پس از آن منتشر شده است که پارلمان اسرائیل روز دوشنبه، دوم مرداد، در میانه اعتراضات گسترده سراسری در داخل این کشور، محدودیت‌های جنجال‌برانگیز بر اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد.

طرح دولت راست‌ِ افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، برای سلب برخی اختیارات قضات دادگاه عالی، چندین ماه است که موجب اعتراضات گسترده‌ در سراسر اسرائیل شده است. حتی ایالات متحده، نسبت به آن ابراز نگرانی عمیق کرد.

به گزارش خبرگزاری وای‌نت، دشمنان اسرائیل از جمله حزب‌الله لبنان (گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی)، پس از بحرانی که در پی تلاش‌های دولت برای بازنگری در قوه قضائیه به وجود آمده، به‌ویژه تهدیدات نیروهای ذخیره مبنی بر توقف خدمت در ارتش، اسرائیل را تضعیف‌شده می‌بینند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، در سخنرانی روز گذشته خود گفت: «پیش‌تر تصور می‌شد که نمی‌توان اسرائیل را شکست داد و ارتش آن شکست ناپذیر است. این روز به طور خاص بدترین روز در تاریخ اسرائیل است و این کشور را در مسیر محو شدن قرار می‌دهد.»

هفته گذشته «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، اندیشکده محافظه‌کار مستقر در واشینگتن، فهرستی از ۱۹ سازمان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمله حماس «در کنار مرزهای اسرائیل» منتشر و یادآوری کرد که این سازمان‌ها از توان نظامی برای حمله به اسرائیل برخوردارند و از سوی جمهوری اسلامی ایران تأمین مالی می‌شوند.

اواخر خردادماه خبری منتشر شد مبنی بر این که هیئتی از دو گروه فلسطینی «جهاد اسلامی» و گروه حماس همزمان به تهران سفر کرده‌اند.

این دو گروه تحت حمایت کامل تسلیحاتی جمهوری اسلامی هستند.