/

در سفر امیرعبداللهیان به مسکو مطرح شد؛ابراز امیدواری لاوروف برای حل اختلافات میان ایران و آذربایجان

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد که اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان به زودی حل و فصل شود.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد که اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان به زودی حل و فصل شود.

به گزارش فرانیوز، امیرعبداللهیان که شب سه‌شنبه هشتم فروردین وارد مسکو شد، روز چهارشنبه در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به گفت‌گو و تبادل نظر با او پرداخت.

در این دیدار، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که گفتگو‌های ایران و روسیه در زمینه‌های مخلتف به‌طور فعالانه رو به جلو است و ادامه دارد.

حسین امیر عبداللهیان نیز با بیان این که در گام نهایی امضای معاهده همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و روسیه قرار داریم، اظهار امیدواری کرد که کمتر از یک ماه آینده ویرایش نهایی این معاهده در وزارت امور خارجه ایران انجام شود.

هنوز درباره محتوای این معاهده اطلاعاتی منتشر نشده است.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه مسکو اعلام کرده بود که موضوع برجام یکی از محورهای گفتگوهایش با لاوروف خواهد بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به برجام، گفت که روسیه در آخرین دور مذاکرات برای احیای برجام، نقش مهمی بازی کرده است.

او گفت که درباره برجام نیز با وزیر خارجه روسیه مذاکره خواهد کرد و افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم، دریچه برجام کماکان باز است.

این در حالی ست که مذاکرات احیای برجام در سال گذشته به بن‌بست رسید و از مردادماه سال گذشته، تحول مهمی در ارتباط با این مذاکرات رخ نداده است.

در نشست مشترک خبری وزیران امور خارجه ایران و روسیه، سرگئی لاوروف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر روسیه چه اقدامی برای بازگشت طرف‌های برجام به تعهداتشان انجام می‌دهد؟ بدون اشاره مستقیم به اقدامات مسکو گفت: با همتای ایرانی خود در مورد وضعیت برجام صحبت کردیم. ما درک مشترکی داریم که هیچ جایگزینی برای این توافق بین‌المللی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به تصویب رسیده، وجود ندارد. ما خواهان ازسرگیری سریع اجرای کامل این قطعنامه هستیم و با اقداماتی که مانع این امر می شود، مخالفیم.

سرگئی لاوروف  در این نشست مشترک، همکاری با ایران را بر خلاف «تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و دست‌نشانده‌هایشان» رو به گسترش خواند و درباره برجام گفت: برجام جایگزینی ندارد و خواهان احیای هر چه سریع‌تر این توافق هستیم. جهان در انتظار بازگشت آمریکا به تعهداتش است و تحریم‌ها علیه ایران باید لغو شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در پاسخ به سوالی درباره ابراز نگرانی آمریکا از همکاری دفاعی روسیه و ایران در زمینه دریافت تجهیزات نظارتی و سایبری از مسکو در ازای ارسال پهپاد به این کشور ادعا کرد:‌ همکاری‌های دفاعی یکی از موضوعات در دستور کار مشترک تهران و مسکو است اما همکاری‌های ما علیه هیچ طرفی نخواهد بود.

امیرعبداللهیان در این نشست خبری در ارتباط با اختلاف  تهران و باکو اظهارنظری نکرده اما گفت: در خصوص تحولات جاری در قفقاز تمرکز ویژه‌ای را در گفت‌وگوهای خود داشتیم و تداوم تنش در این منطقه را به نفع هیچ کدام از طرفین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نمی‌دانیم و امنیت در این منطقه را به نفع صلح و ثبات و امنیت در منطقه می‌دانیم.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیداری که  با وزیر خارجه جمهوری اسلامی داشت ابراز امیدواری کرد که اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان به زودی حل و فصل شود.

دور تازه تنش میان تهران و باکو در پی حمله مسلحانه یک مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران آغاز شد.

ایران می‌گوید که مهاجم برای این حمله انگیزه شخصی داشته است، اما جمهوری آذربایجان این حمله را یک «اقدام تروریستی» توصیف کرده است.

علاوه بر این رابطه نزدیک جمهوری آذربایجان با اسرائیل که ابعاد نظامی قابل توجهی نیز دارد، از جمله موضوعاتی است که همواره با واکنش منفی ایران روبه‌رو شده است.