گروگان گیری سفارت امریکا در ایران
//

در سالگرد آزادی ۵۲ گروگان آمریکایی؛ ایالات متحده استفاده بی رحمانه و مداوم حکومت ایران از «گروگان‌گیری» را محکوم کرد

وزارت خارجه آمریکا به مناسبت سالگرد آزادی ۵۲ گروگان آمریکایی در ۳۰ دی ماه سال ۱۳۵۹، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از شهروندان کشورهای خارجی به «عنوان یک اهرم سیاسی» استفاده می‌کند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از رادیو فردا، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز شنبه در صفحه فارسی این وزارتخانه در شبکه اجتماعی منتشر شده، آمده است: «چهل و سه سال پیش در چنین روزی، حکومت ایران ۵۲ دیپلمات آمریکایی که به مدت ۴۴۴ روز گروگان بودند را آزاد کرد.»

در سیزدهم آبان ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان پیرو خط امام از دیوار سفارت آمریکا در تهران بالا رفتند و ده‌ها کارمند این سفارت را به‌گروگان گرفتند. بحران گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی، نقطه پایانی بر روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا بود.

وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده است:«در حالی که این روز پیوند دوباره خانواده‌‌هایی در سراسر آمریکا با عزیزان خود را یادآور می شود، همچنین به عنوان نخستین مورد از موارد متعدد گروگان گیری جهت پیشبرد منافع سیاسی توسط جمهوری اسلامی ایران شمرده می شود که به عنوان بخشی از رویه ای وحشتناک، تا امروز نیز ادامه دارد. »

این بیانیه اضافه کرده است: «حکومت [ایران] همچنان بسیاری از شهروندان کشورهای خارجی را به گروگان گرفته و از این افراد به عنوان اهرم سیاسی استفاده می کند. ایالات متحده، استفاده بی رحمانه و مداوم ایران از گروگان گیری را محکوم می کند.»

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که در همکاری با متحدان و شرکا خود تلاش خواهد کرد «تا شاهد پایان یافتن این رویه در ایران و سراسر جهان» باشد.

آمریکا و ایران از آبان ۱۳۵۹ تا دی‌ماه همین سال میانجی‌گری الجزایر مذاکراتی برای آزادی گروگان‌ها انجام دادند.

جمهوری اسلامی ایران برای آزادی گروگان‌های آمریکایی خواهان ۲۴ میلیارد دلارشده بود که شامل دارایی‌های توقیف شده ایران و دارایی‌های شاه نیز می‌شد.

ولی دولت آمریکا رقم درخواستی دولت ایران را رد کرد. در نهایت آمریکا حدود ۸ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را آزاد کرد و دیپلمات‌های آمریکایی پس از ۴۴۴ روز آزاد شدند.