//

در اعتراض به اعدام شهروند ایرانی-سوئدی؛ کاردار جمهوری اسلامی در سوئد احضار شد

به دنبال اعدام حبیب اسیود، زندانی سیاسی دو‌تابعیتی ایرانی-سوئدی، ‌وزارت خارجه سوئد از احضار کاردار ایران خبر داد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به دنبال اعدام حبیب اسیود، زندانی سیاسی دو‌تابعیتی ایرانی-سوئدی، ‌وزارت خارجه سوئد از احضار کاردار ایران خبر داد.

به گزارش فرانیوز، وزارت امور خارجه سوئد روز شنبه ۱۶ اردیبهشت، در بیانیه‌ای از تماس با سفارت جمهوری اسلامی و احضار جانشین سفیر ایران در این کشور برای اعتراض به اعدام حبیب اسیود خبر داد.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد در توییتی با تایید خبر احضار این مقام سفارت جمهوری اسلامی در استکهلم، اعدام شهروندی با تابعیت این کشور را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه آلمان هم به اعدام اسیود واکنش نشان داد و گفت بارها از ایران خواسته است تا مجازات اعدام را لغو کند.

توبیاس تونکل، مدیر‌کل خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه آلمان با بیان این که از اعدام این تبعه سوئدی-ایرانی «بهت‌زده» است، اعدام را مجازاتی «ظالمانه و غیرانسانی» خواند که آلمان تحت هر شرایطی آن را رد می‌کند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای اعدام اسیود را که در «خارج از مرزهای ایران ربوده‌ و طی یک روند قضایی ناعادلانه و غیرشفاف به اعدام محکوم شد» شدیدا محکوم کرد و خواهان واکنش شدید جامعه جهانی نسبت به این قتل فراقضایی شد.

محمود امیری‌ مقدم، مدیر این سازمان، اعدام اسیود را مصداق بارز «تروریسم حکومتی» خواند و گفت جمهوری اسلامی به منظور «گرفتن امتیاز از کشورهای اروپایی» این شهروند دو‌تابعیتی را در خارج از مرزهای ایران ربود.

بر اساس بیانیه سازمان حقوق بشر ایران، استفاده از شهروندان غربی و دو‌تابعیتی به‌ عنوان «گروگان» و صدور احکام سنگین برای آن‌ها با هدف «فشار بر کشورهای خارجی به‌ویژه غربی» به رویه معمول جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

اسیود در آبان سال ۱۳۹۹ از سوی سرویس امنیتی جمهوری اسلامی در استانبول ترکیه ربوده و به ایران انتقال داده شد.

رسانه های ایران صبح امروز از اعدام فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، شهروند ایرانی – سوئدی خبر دادند.

پیش از او و در دی ماه گذشته هم علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی به دست جمهوری اسلامی به اتهام «جاسوسی» اعدام شد.