/

درخواست غرامت ایران از آمریکا به دلیل حمله داعش به مجلس

دادگاهی در تهران تعدادی از مقامات و نهاد‌های آمریکا را به دلیل حمله داعش به مجلس جمهوری اسلامی و مقبره روح‌الله خمینی، به پرداخت ۳۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار غرامت محکوم کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

دادگاهی در تهران تعدادی از مقامات و نهاد‌های آمریکا را به دلیل حمله داعش به مجلس جمهوری اسلامی و مقبره روح‌الله خمینی، به پرداخت ۳۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار غرامت محکوم کرد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، عنوان کرد که این حکم در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی دادگستری تهران صادر شده و محکومان این پرونده نیز دولت آمریکا، باراک اوباما، جرج واکر بوش، تامی فرانکس، سازمان سیا، سنتکام، وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت لاکهید مارتین و امریکن ایرویز گروپ هستند.

به گفته این خبرگزاری خانواده‌های ۳ نفر از جان‌باختگان و ۶ نفر از مجروحان این حمله تروریستی شاکیان این پرونده هستند.

در اواسط خردادماه سال ۱۳۹۶، حملات مسلحانه هماهنگی به مجلس شورای اسلامی و مقبره روح‌الله خمینی صورت گرفت که در نتیجه این حملات، ۱۷ نفر کشته و دست‌کم ۵۲ نفر زخمی شدند. گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

بنا بر اعلام قوه قضائیه، این حکم «در چارچوب اقدام متقابل حقوقی علیه دولت آمریکا» و همچنین «حمایت و مساعدت این کشور از گروه تروریستی داعش در ارتکاب اقدامات تروریستی» صادر شده است.

بر اساس رأی دادگاه، ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار به دلیل خسارت‌های مادی و ۱۰۴ میلیون دلار بابت خسارت‌های معنوی وارد شده به خواهان‌ها در نظر گرفته شده و معادل ۱۹۹ میلیون دلار نیز به‌عنوان خسارت تنبیهی، مورد حکم دادگاه قرار گرفته است.

شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی دادگستری تهران در حکم خود ادعا کرده که مقامات و دولت آمریکا در ایجاد، سازمان‌دهی و هدایت داعش نقش داشته‌اند.

هنوز مشخص نیست که ضمانت اجرایی این حکم چیست و مبلغ غرامتی که مشخص شده چگونه قرار است از مقامات و نهاد‌های آمریکایی گرفته و به شاکیان پرداخت شود.

یک روز پس از این حمله تروریستی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای گفت که برای قربانیان بی‌گناه این حمله دعا می‌کند و افزود کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، خود در معرض خطر قربانی شدن توسط شرارتی که خود ترویج می‌کنند، قرار می‌گیرند.