دبیر کل سازمان ملل

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای «اقدام عملی» کشورها در برابر طوفان‌های گرد و غبار

آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل، روز شنبه ۱۹ شهریور در پیامی ویدئویی به کنفرانس بین‌المللی مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار تهران از شرکت‌کنندگان خواست از زمانی که در اختیار دارند برای گسترش همکاری‌ها و متعهد شدن به «اقدام عملی» بهره ببرند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آقای گوترش همچنین خبر داد که «بیش از ۳۳۰ میلیون نفر» در حال حاضر تحت تأثیر این طوفان‌ها قرار گرفته‌اند و گفت آسیب‌پذیرترین افراد بیشترین تاثیر را از این پدیده جوی می‌بینند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر همکاری‌های بین‌المللی برای مهار و مقابله با توفان های گرد و غبار گفت: باید با حمایت از کشاورزان در جهت حفاظت از خاک سطحی و با احیای زیست بوم‌ها، با علل این مسئله مقابله کنیم و باید مدیریت آب و بهبود روش‌های آبیاری و تقویت تاب‌آ‌وری، دسترسی به منابع آب پاک را به عنوان یک حق انسانی به رسمیت بشناسیم.

گوترش در بخش دیگری از پیام خود بر ضرورت محدود کردن گرمایش برای محدود کردن توفان‌ها تأکید و یادآوری کرد: برای این کار نیاز است که جهان با تسریع اقدامات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد، با افزایش دمای جهانی مقابله کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان، همکاری های بین المللی را بسیار کلیدی خواند و توصیه کرد که کشورهای حاضر در اجلاس، از زمان خود در تهران برای ایجاد مشارکت، افزایش همکاری و تعهد به اقدامات عملی استفاده کنند.

هدف از برگزاری این کنفرانس بین‌المللی مبارزه با توفان‌های گرد و غبار بررسی چالش‌ها و مشکلات کشورهای متاثر از گرد و غبار و ارائه راه حل‌های عملی برای برخورد با این چالش و معضل جهانی بیان شده است.

جمهوری اسلامی با همکاری سازمان ملل متحد میزبان کنفرانس بین‌المللی مبارزه با توفان‌های گرد و غبار با حضور نمایندگان ۵۰ کشور و ۱۵ موسسه بین‌المللی است.

از اینرو اجلاس بین‌المللی با عنوان «مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار»، از دیروز شنبه در تهران آغاز شد.

ابراهیم رئیسی، ‌رئیس جمهوری، همزمان با این کنفرانس از کشورهای منطقه خواست یک «صندوق» برای پی‌گیری راه‌ حل‌های مشترک تاسیس کنند.