یوهان فلودراس
/

درخواست خانواده دیپلمات سوئدی زندانی در ایران برای آزادی فوری فرزندنشان

خانواده دیپلمات سوئدی بازداشتی در ایران که بیش از 500 روز از بازداشت او گذشته، همزمان با سالروز تولدش، خواستار آزادی او شد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعضای خانواده یوهان فلودروس امروز یکشنبه، ۱۹ شهریور همزمان با سالروز تولد فرزندشان در بیانیه‌ای، با انتشار تصویری از او با لباس زندان و در آخرین تماس ویدئویی، نوشتند: «یوهان امروز در تولد ۳۳ سالگی‌اش باید با ما باشد و جشن بگیرد. او باید فورا آزاد شود و به خانه بازگردد».

یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کند، ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ در فرودگاه تهران بازداشت شد.

این دیپلمات سوئدی که از سپتامبر ۲۰۲۱ در بروکسل برای نمایندگی اتحادیه اروپا در أمور أفغانستان فعالیت داشت در حال حاضر در زندان اوین در حبس است.

جمهوری اسلامی ژوئیه سال گذشته اعلام کرد که مردی را به ظن جاسوسی دستگیر کرده است. تهران دو هفته پس از بازداشت حمید نوری در سوئد به اتهام نقشی که در اعدام‌ هزاران زندانی مخالف حکومت ایران در دهه ۶۰ خورشیدی داشته، این دیپلمات سوئدی را بازداشت کرد.

خانواده یوهان فلودروس می‌گوید فرزندش، «یکی دیگر از قربانیان الگوی نگران کننده ایران در گروگان‌گیری اتباع خارجی با انگیزه سیاسی شده است».

اعضای خانواده این زندانی، شرایطی که یوهان در زندان نگه‌داری می‌شود را ناپذیرفتنی و مغایر با کمترین معیارهای سازمان ملل برای رفتار با زندانیان توصیف کرده‌‌اند.

به گفته آنها یوهان فلودروس بیش از ۳۰۰ روز را در سلول انفرادی گذارنده و نیازهای اولیه او از جمله جیره غذایی کافی، پیاده روی در بیرون از سلول معاینات پزشکی و موارد دیگر برآورده نمی‌شود.

فلودروس در طول نزدیک به یک‌سال نیم حبس ملاقات‌های کنسولی بسیار کمی داشته است. آخرین مورد آن به شش ماه پیش باز می‌گردد. او همچنین از فوریه سال جاری تاکنون به‌طور میانگین یکبار در ماه مجاز به تماس تلفنی کوتاه بوده است.

یوهان فلودروس در یک تماس ویدئویی که سه روز پیش با خانواده‌اش داشت، ناامیدانه خواستار اقدامات بیشتری برای آزادی‌اش شده بود.

پیش از این بازداشت این دیپلمات اروپایی مخفی مانده بود و هفته گذشته رسانه ای شد. پس از آن هانا نیومن نماینده آلمان در پارلمان اروپا در نامه به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار توضیح اتحادیه اروپا درباره مخفی نگه داشتن بازداشت این شهروند اروپایی شد.

نویمن با اشاره به این مطلب که «یوهان فلودروس» بیش از ۵۰۰ روز است که در «اسارت رژیم ایران» گرفتار است از آن به عنوان «ابزار معامله» نام برد و گفت: «این حادثه ظالمانه است و نیاز به شفاف‌سازی فوری دارد.»

نماینده آلمان در پارلمان اروپا در این نامه که به همراه کرنلیا ارنست، رئیس هیئت روابط با ایران، بارت گروتویس، نایب رئیس هیات روابط با ایران و دیتمار کوستر، عضو هیات روابط با ایران به امضا رسانده، همچنین آگاه‌سازی رسانه‌های بین‌المللی در مورد بازداشت این شهروند سوئدی، پیش از اعضای پارلمان اروپا را «غیرقابل درک و غیرقابل قبول» دانسته است.