/

درخواست امارات از آمریکا برای واکنش جدی در قبال توقیف نفتکش‌ها از سوی جمهوری اسلامی

روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داد که امارات متحده عربی پس از توقیف دو نفتکش توسط جمهوری اسلامی در دریای عمان در هفته‌های اخیر، ایالات متحده را تحت فشار قرار داده است تا اقدامات جدی‌تری در مقابل حکومت ایران انجام دهد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داد که امارات متحده عربی پس از توقیف دو نفتکش توسط جمهوری اسلامی در دریای عمان در هفته‌های اخیر، ایالات متحده را تحت فشار قرار داده است تا اقدامات جدی‌تری در مقابل حکومت ایران انجام دهد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال همچنین عنوان کرد که افزایش کشتبهای نیروی دریایی آمریکا به دنبال درخواست امارات صورت گرفته است.

مقام‌های آمریکایی تأکید کرده‌اند که نگرانی‌های امارات را درک می‌کنند و در حال همکاری با متحدان خود برای مقابله با اقدامات ایران در هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری هستند.

جمهوری اسلامی، روز هفتم اردیبهشت، نفتکش ادونتج سوئیت را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد. این نفتکش با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان در حال تردد بود.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفتکش نیووی (Niovi) با پرچم پاناما را هنگام عبور از آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، یکی از نفتکش‌های توقیف شده توسط ایران در حال انتقال محموله نفت خام کویت به هیوستون در آمریکا بود و نفتکش دیگر نیز پس ترک دبی و حرکت به سمت بندر فجیره در امارات متحده عربی توقیف شده است.

جان کربی، سخنگوی ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، ماه گذشته و به دنبال حملات فزایندۀ جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌های تجاری اعلام کرد، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در صدد تقویت موقعیت دفاعی ایالات متحده آمریکا در منطقه است.

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا هم اعلام کرده بود که ناوگان پنجم ایالات متحده مستقر در بحرین «در پی اقدام غیرقانونی اخیر ایران در توقیف کشتی‌های تجاری در حال همکاری با متحدان و شرکای منطقه‌ای» برای افزایش گشت‌زنی‌ها در خلیج‌فارس و اطراف تنگه هرمز است.

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، هم گفته بود: «توقیف و آزار و اذیت، غیرمسئولانه و غیرقانونی کشتی‌های تجاری توسط ایران باید متوقف شود.»

با این حال صبح امروز امارات متحده عربی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به گزارش وال‌استریت ژورنال که نشان می‌دهد امارات از عدم واکنش آمریکا به توقیف نفت‌کش‌ها توسط جمهوری اسلامی ناامید شده است، واکنش نشان داد و آن را «توصیف نادرست» گفتگوهای دو کشور خواند.

با این حال در این بیانیه تأکید شده که امارات متحده دو ماه پیش و پس از ارزیابی روابط امنیتی خود، از «ائتلاف امنیتی دریایی خاورمیانه» به رهبری ایالات متحده آمریکا خارج شده است.

این ائتلاف، یک گروه عملیاتی متشکل از ۳۴ کشور است که مقر آن در پایگاه‌های نیروی دریایی آمریکا در بحرین قرار دارد و عمده فعالیت آن «در زمینه امنیت، مبارزه با تروریسم، و مبارزه با دزدی دریایی» در دریای سرخ و نواحی خلیج‌فارس است.

همچنین در این بیانیه آمده است که امارات متعهد به گفت‌وگو و تعامل دیپلماتیک برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه است و به تضمین امنیت ناوبری در دریاهای خود مطابق با قوانین بین‌المللی تعهد دارد.

بر اساس ارزیابی آمریکایی‌ها، نیروهای جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته، در عبور و مرور ۱۵ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی اخلال ایجاد کرده‌اند.