خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون رسید

در حالی که حداقل حقوق یک کارگر همراه با مزایا به ۸ میلیون تومان هم نمی‌رسد، محمد باقری بنایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که با توجه به تورمی که در یکی دو سال اخیر شکل گرفته در حال حاضر خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

در حالی که حداقل حقوق یک کارگر همراه با مزایا به ۸ میلیون تومان هم نمی‌رسد، محمد باقری بنایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که با توجه به تورمی که در یکی دو سال اخیر شکل گرفته در حال حاضر خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش فرانیوز، محمد باقری بنایی همچنین عنوان کرد که با توجه به شرایط مسکن، اجاره، معیشت و تورم مشاهده می‌کنیم که قشر متوسط جامعه عملاً به سمت حاشیه‌نشینی در تهران و یا شهرهای هم‌جوار سوق پیدا کرده است.

این در حالی است که بر اساس تصمیم شورای عالی کار، در سال ۱۴۰۲ حداقل حقوق کارمندان و کارگران در سال ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود که با مزایای دیگر به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه نسبت به پیامدهای «افزایش خط فقر» و سقوط «قشر متوسط جامعه به زیر خط فقر و گسترش حاشیه‌نشینی» در کشور هشدار داد و افزود: ممکن است در آینده نه‌چندان دور شاهد مسائل اجتماعی و سیاسی متعدد باشیم.

خط فقر یا آستانه فقر حداقل درآمدی است که در یک جامعه یا کشور برای تامین نیازهای اولیه هر فرد لازم است و اگر درآمد کسی از آن حد پایین‌تر باشد فقیر محسوب می‌شود.

هرچند در ایران میزان خط فقر از سوی مراجع رسمی اعلام نمی‌شود اما گاهی ارقامی به صورت غیررسمی مطرح می‌شود، به طور مثال در سال گذشته وزارت کار گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن خط فقر در کشور کمتر از ۸ میلیون تومان بود و در تهران حدود ۱۵ میلیون تومان.

اما کارشناسان معتقدند رقم واقعی خط فقر همواره فراتر از برآوردها در گزارش های غیر رسمی نهادهای دولتی است.

به طور مثال وحید محمودی، اقتصاددان در آذرماه گذشته عنوان کرده بود که خط فقر مطلق که صرفاً برای برآورده‌کردن نیازهای اولیه زندگی مانند تهیه غذا محاسبه می‌شود برای یک خانوار دونفره ساکن شهر تهران، ۳۲ میلیون تومان است و برای خانوار روستایی در استان تهران نیز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود. او معتقد بود که نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند.

سقوط ارزش پول ملی در کنار رشد فزاینده نرخ تورم و مجموعه سیاست‌های اقتصادی حکومت به بالا رفتن شدید و پرشتاب خط فقر و افزوده‌شدن روزافزون جمعیت زیر خط فقر در کشور منجر شده است.

ابعاد این فقر چنان گسترش‌یافته است که برخی مقام‌های حکومتی نیز به ناچار نسبت به وجود گسترده فقر در کشور اذعان می‌کنند و علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از این مقام‌های حکومتی است که اواخر اردیبهشت‌ماه تایید کرد که دست‌کم «۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.»