برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران
/

خبرگزاری فرانسه: قدرت‌های غربی تمایلی به سخت‌گیری علیه جمهوری اسلامی ندارند

یک رسانه فرانسوی با انتشار گزارشی عنوان کرد که قدرت‌های غربی در هراس از تشدید تنش‌های خاورمیانه، در شرایطی که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را به‌پیش می‌برد و همزمان همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش داده است، تمایلی به سخت‌گیری علیه جمهوری اسلامی ندارند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری فرانسه در این مورد نوشته است: در شرایطی که شورای حکام آژانس می‌گوید اقدامات اخیر جمهوری اسلامی «مرزهای بی‌سابقه‌ای را جابه‌جا کرده است»، اما از ارائه قطعنامه الزام‌آور نیز خودداری کرده است.

یک دیپلمات ارشد در گفتگو با این خبرگزاری گفت: تصویر بسیار تیره و تار است، اما واقعیت کنونی این است که هیچ علاقه‌ای برای برانگیختن واکنش در جمهوری اسلامی در شرایط جنگ در خاورمیانه وجود ندارد.

در این گزارش آمده است: در بحبوحه تشدید تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان مورد حمایت جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد هدف از رویکرد محتاطانه قدرت‌های غربی، جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای و سرریز شدن احتمالی درگیری‌ها است.

پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود که روز ۲۳ آبان منتشر شد، اعلام کرده بود که مذاکرات با تهران در مورد دو موضوع مهم، نصب تجهیزات کنترل و بازرسی بیشتر در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی و دریافت پاسخ‌های قانع‌کننده در مورد کشف آثار اورانیوم در دو تاسیسات هسته‌ای ایران، بدون پیشرفت به پایان رسیده است.

جمهوری اسلامی در واکنش به این گزارش عنوان کرد که سؤالات آژانس «بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر» طرح شده و ایران هیچ تعهدی برای پاسخ‌گویی به آنها ندارد.

این در شرایطی است که حذف شماری از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و امتناع جمهوری اسلامی از نصب مجدد تجهیزات نظارتی در مراکز اتمی اش، چالش‌های تازه‌ای را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند.