/

حمایت چین از جمهوری اسلامی در قبال دریافت نفت ارزان

بر اساس گزارشی تحقیقی که به تازگی منتشر شد، عمده نفت ایران به‌صورت غیررسمی و قاچاق به چین صادر می‌شود و حزب کمونیست چین از خرید نفت ارزان قیمت و با تخفیف بالای ایران رضایت بالایی داشته و به همین علت حامی بزرگ حکومت جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

بر اساس گزارشی تحقیقی که به تازگی منتشر شد، عمده نفت ایران به‌صورت غیررسمی و قاچاق به چین صادر می‌شود و حزب کمونیست چین از خرید نفت ارزان قیمت و با تخفیف بالای ایران رضایت بالایی داشته و به همین علت حامی بزرگ حکومت جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل است.

به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش تحقیقی که وب‌سایت «داده‌های باز» منتشر کرده، جمهوری اسلامی طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بیشتر نفت خود را به کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (کشورهای معتقد به اصول دموکراسی و اقتصاد آزاد) صادر می‌کرد و پس از آن هند و چین نیز تقریباً سهمی مساوی از نفت ایران داشتند.

به این ترتیب نفت ایران به کشورهای مختلفی صادر می‌شد و البته همچنان سهم چین و هند در این سبد صادراتی بیشتر از سایر کشورها بود.

از سال ۲۰۲۰ صادرات نفت ایران به کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به‌شدت کاهش یافت و صادرات نفت به هند نیز به صفر رسید و حتی صادرات به چین نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

اما این ظاهر ماجرا بوده است زیرا جمهوری اسلامی بخش قابل توجهی از این کاهش را با صادرات غیررسمی به چین جبران کرده است و تقریباً ۱ میلیون ۲۰۰ هزار بشکه در روز به‌صورت رسمی و غیررسمی به چین صادرات داشته است. البته صادرات رسمی ایران به چین کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده و باقی آن به‌صورت غیررسمی بوده است.

پیش‌تر نیز گزارشات مختلفی از میزان تخفیف جمهوری اسلامی در مورد صادرات نفت به چین منتشر شده بود. در یکی از این گزارش‌ها در ۱۸ فروردین‌ماه به نقل از بلومبرگ آمده بود که جمهوری اسلامی تخفیف نرخ صادرات نفت خود را افزایش داده و قرار است هر بشکه نفت ایران را ۱۲ دلار ارزان‌تر از نفت شاخص برنت به چین تحویل دهد، این در حالی است که روسیه نفت خود را که از نظر کیفیت به نفت ایران بسیار شبیه است با ۱۰ دلار تخفیف به فروش می‌رساند.

قبلاً جمهوری اسلامی نفت ایران را از طریق واسطه با ۳ تا ۴ دلار تخفیف در هر بشکه می‌فروخت اما بعد از شروع جنگ اوکراین و تحریم نفت روسیه از سوی کشورهای غربی روسیه نیز نفت خود را با تخفیف به چین صادر کرد و جمهوری اسلامی در دی‌ماه سال گذشته برای حفظ سهم خود در بازار چین تخفیف‌های خود را به ۱۱ دلار در هر بشکه نفت افزایش داده بود.

وب‌سایت داده‌های باز عنوان کرد که حدود ۷۰ درصد صادرات نفت خام ایران به سمت چین است. هیچ عضو دیگر اوپک به این اندازه به یک خریدار وابسته نیست.

در پایان این گزارش نیز آمده مقامات سپاه پاسداران و سایر واسطه‌‌های حکومت به دلیل درآمد هنگفت واسطه‌گری، از روش مخفی فروش نفت رضایت دارند. پکن نیز از خرید نفت با تخفیف بالا از واسطه‌گران راضی و خشنود است و به همین دلیل از حکومت ایران حمایت می‌کند.