/

حمایت نرگس محمدی از کمپین «داستان ما یکی‌ست»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، با انتشار متنی که از زندان ارسال کرده، اعدام زنان بهائی در سال ۶۲ را، تجسم تصویر و افشای ماهیت «حکومت استبدادی زن‌ستیز دینی» دانست.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، با انتشار متنی که از زندان ارسال کرده، اعدام زنان بهائی در سال ۶۲ را، تجسم تصویر و افشای ماهیت «حکومت استبدادی زن‌ستیز دینی» دانست.

به گزارش فرانیوز، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر با اشاره به واقعه اعدام ۱۰ زن بهائی از جمله نوجوانی ۱۶ ساله در ۲۸ خرداد سال ۶۲ گفت این واقعه برای او یادآور صحنه‌ای از صف یهودیان به سوی اتاق گاز آشویتس است.

او نوشته است: «از دریچه نگاه یک ‌انسان بی‌پناه، بی‌گناه و بی‌صدا که با نظم و رعایت آنچه دیگر نیازی به اطاعت از آن وجود ندارد، به سوی جوخه اعدام می‌رود، هیچ‌چیز نمی‌توان یافت؛ نه عدالت، نه انسانیت، نه خدا.»

محمدی در ادامه به «دو سال و نیم حبس» هیات مدیره جامعه بهائیان ایران در «سلول‌های انفرادی» بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در سال ۱۳۸۷اشاره کرد و گفت آن‌ها با هدف «تاب دادن هفت جسد بهائی» در این مدت از سوی بازجویان تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی و شکنجه جسمی قرار داشتند.

همان زمان قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل وقت به مهوش شهریاری و فریبا کمال‌آبادی که هم‌بندی‌های نرگس محمدی بودند نامه‌ای ابلاغ می‌کند و می‌گوید تشکیلات بهائی تعطیل می‌شود اما حکومت جمهوری اسلامی حقوق شهروندی بهائیان را «تضمین» خواهد کرد.

اما به گفته خانم محمدی، بهائیان پیش‌تر از نامه رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر فقط «امکان بخور و نمیر» برای بهائیان مطلع بودند.

در ادامه هم تشکیلات بهائیان که «صرفا جهت اداره امور داخلی جامعه حدود ۳۰۰ هزار نفری بهائیان بود» تعطیل می‌شود اما نه تنها حکومت حقوق شهروندی آن‌ها را تضمین نکرد، بلکه با شدت بیشتری دست به سرکوبشان زد.

این فعال حقوق بشر زندانی در ادامه یادداشت خود تاکید کرد: «این روزها کدام ایرانی است که از بازداشت، حبس، محرومیت از تحصیل و اشتغال، مصادره اموال و دارایی بهائیان و ممنوعیت و امنیتی شدن دفن مرده‌هایشان اطلاعی نداشته باشد؟»

به گفته نرگس محمدی، انتشار و شنیدن این اخبار علاوه بر «افشای ماهیت سرکوبگر جمهوری اسلامی» کارکرد دیگری هم دارد و برای جامعه، اندیشمندان، روشنفکران، نویسندگان، نیروهای سیاسی- اجتماعی و حتی خانواده‌ها نیز مسوولیت ایجاد می‌کند.

سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشربا اشاره به وظیفه همگانی در برابر «جامعه بزرگ تحت ستم» بهائیان، از همگان خواست برای پاسخ به فراخوان «روایت ما یکی‌ست»، استیفای حقوق شهروندی، حفظ ‌کرامت انسانی و شکستن مرزها و تابوها علیه آن‌ها، اقدامی عاجل و موثر انجام داده و برای استیفای حقوق شهروندی بهائیان «هم‌صدا» شوند.

کمپین «داستان ما یکی‌ست» اردیبهشت امسال از سوی جامعه جهانی بهائی و در یادبود چهلمین سال اعدام ۱۰ زن بهائی آغاز شد و هدف آن گرامی‌داشت تلاش دیرینه زنان ایرانی برای تحقق برابری جنسیتی راه‌اندازی شده است.

کمپین «داستان ما یکی‌ست» در ماه خرداد آغاز شد و برای یک سال ادامه خواهد داشت اما دوره اصلی بزرگداشت آن در فاصله ۱۱ تا ۲۸ خرداد جاری بود.

جمهوری اسلامی درحالی چهار دهه پیش ۱۰ زن بهائی را به جرم باور به اندیشه‌های برابری جنسیتی و اعتقاد به بهائیت، در یک شب و در میدان چوگان شهر شیراز به دار آویخت.