حمایت فعالان زن از اعتصابات کارگری در ایران

با ادامه و گسترش اعتصاب کارگری در کشور، جمعی از فعالان زن با صدور بیانیه ای اعتصابات سراسری کارگری را تقویت کننده جبهه مبارزه با نظام استثمارگر دانستند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

با ادامه و گسترش اعتصاب کارگری در کشور، جمعی از فعالان زن با صدور بیانیه ای اعتصابات سراسری کارگری را تقویت کننده جبهه مبارزه با نظام استثمارگر دانستند.

به گزارش فرانیوز، جمعی از فعالان زن «انقلاب زن، زندگی، آزادی» و جنبش زنان در بیانیه‌ای اعلام کردند «اعتصاب سراسری کارگران مبارز از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و جبهه مبارزه مقابل نظام استثمارگر که با سرکوب سیستماتیک به جان مردم افتاده را قطعاً تقویت می‌کند.»

امضا‌کنندگان این بیانیه با تأکید بر اینکه جنبش کارگری و جنبش زنان «پیوندی ناگسستنی» با یکدیگر دارند، خطاب به کارگران عنوان کردند که «این دور از اعتصابات سراسری شما کارگران به‌عنوان یکی از تحت ستم‌ترین و تحت سرکوب‌ترین بخش‌های جامعه، قطعاً می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشروی و پیروزی انقلاب زن، زندگی، آزادی داشته باشد.»

روز گذشته نیز ۳۵ تشکل دانشجویی، دانش‌آموزی و نهاد مدنی با انتشار بیانیه‌ای، با حمایت از اعتصاب گسترده کارگران در شهرهای مختلف کشور، اعتصابات و اعتراضات سراسری را تنها راه رهایی از استثمار و سرکوب جمهوری اسلامی دانستند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت از روز اول اردیبهشت‌ماه در پالایشگاه آبادان و چند مرکز نفتی دیگر آغاز شد و محدود به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی باقی نماند و بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در بخش‌های فولاد، معادن و برق هم اعتصاب‌هایی شکل‌گرفته است و اعلام شده که کارگران دست‌کم ۸۰ واحد نفت، پتروشیمی و فولاد با این اعتصاب همراهی کردند.

روز گذشته نیز گزارش شد که شماری از رانندگان تاکسی در آستارا و گروهی از پرستاران بیمارستان «شهید رجایی» شیراز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان اعتصاب و تجمع کردند.همچنین جمعی از کادر دفتر فولاد بافت کرمان، در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود، دست به اعتصاب زدند.

براساس گزارش ها از ایران، پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه، خبرهایی از برگزاری تجمع پرستاران در شهرهای مختلف منتشر شد. در شهر شیراز جمعی از پرستاران در بیمارستان رجایی این شهر، به برگزاری تجمع اعتراضی اقدام کردند. این افراد با سردادن شعارهایی، به «وضعیت نامناسب معیشتی پرستاران» اعتراض کردند.

همچنین خبرهایی از تجمع اعتراضی پرستاران در اهواز و قزوین نیز منتشر شد. پرستاران در اهواز مقابل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی این شهر تجمع کردند و در قزوین نیز پرستاران برای هشتمین بار مقابل استانداری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مهم‌ترین خواسته‌ پرستاران در تجمع‌های ماه‌های گذشته، اصلاح آیین‌نامه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که به عقیده آن‌ها، پشت در‌های بسته تنظیم شده و منافع پرستاران را نادیده گرفته است.

پرستاران در این اعتراض‌ها خواستار «اجرای صحیح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» و «رفع تبعیض در نظام درمانی»‌ شده‌اند و معتقدند که وعده‌های مسئولان جمهوری اسلامی برای بهبود معیشت پرستاران توخالی بوده است.

یک روز پیشتر، دبیرکل خانه پرستار از مهاجرت، خانه‌نشینی و رانندگی پرستاران در اسنپ به دلیل شرایط بد کاری خبر داد و گفت کمبود پرستار باعث افزایش آمار مرگ و میر بیماران شده است.

در یک ماه گذشته بسیاری از پرستاران در مشهد، قزوین، کردستان، قم و دیگر شهرها در اعتراض به تعرفه‌گذاری‌های دولتی و مشکلات صنفی و معیشتی تجمع کرده اند.