/

حزب الله لبنان پهپادهای اصلاح شده جمهوری اسلامی را در حمص سوریه آزمایش کرد

یک وب سایت خبری نزدیک به اپوزیسیون سوریه گزارشی را منتشر کرد مبنی بر آن که حزب الله لبنان سلاح و موشک را از شمال شرق دمشق به انبارهای نزدیک حمص سوریه انتقال داده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

یک وب سایت خبری نزدیک به اپوزیسیون سوریه گزارشی را منتشر کرد مبنی بر آن که حزب الله لبنان سلاح و موشک را از شمال شرق دمشق به انبارهای نزدیک حمص سوریه انتقال داده است.

به گزارش فرانیوز، در ادامه این گزارش در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳ میلادی منتشر شده است، این ادعا مطرح شده که ستیزه جویان آن گروه با استفاده از تسلیحات تازه رسیده از ایران و پهپادهای اصلاح شده جمهوری اسلامی مانورهای نظامی انجام داده اند.

این رسانه اشاره کرده ۱۰۰ ستیزه جو از شبه نظامیان نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی، حزب الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانوری را برای آزمایش  موشک ها، سلاح ها و پهپادهای جدید انجام دادند.

این سایت اشاره کرده که  پهپادها توسط کارشناسان جمهوری اسلامی در منطقه حمص اصلاح شده اند.

دی ماه سال ۱۴۰۰ مرکز پژوهش و آموزش «آلما» در اسرائیل، گزارش داده بود شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان حدود دوهزار هواپیمای بدون سرنشین در اختیار دارند که بسیاری از آن‌ها پهپادهای پیشرفته ساخت ایران‌اند و تعدادی دیگر را هم این گروه به‌طور مستقل ساخته است.

مرکز پژوهش و آموزش «آلما» به‌طور تخصصی به چالش‌های امنیتی در مرزهای شمالی اسرائیل می‌پردازد.

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ضمن گسترش زرادخانه پهپادی ایران، نیروهای نیابتی خود را نیز به‌طور روزافزون به قابلیت‌هایی پهپادی مجهز می‌کند؛ پهپادهای ساخت ایران برای حزب‌الله و حماس در لبنان، شبه‌نظامیان شیعه و حزب‌الله در سوریه، شبه‌نظامیان شیعه در عراق، حوثی‌ها در یمن و گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه، در حال تکثیر است. علاوه‌بر این، پهپادهای ایرانی در قاره آفریقا و همچنین کشور ونزوئلا در آمریکای جنوبی نیز به کار گرفته می‌شود.

در گزارش آلما آمده بود که ایران از سال ۱۹۸۴ میلادی (۱۳۶۳) در حال ساخت «ارتش پهپادی» خود بوده و این ناوگان نه‌تنها به برد قابل توجهی بالغ بر دو هزار کیلومتر دست یافته، بلکه از «قابلیت‌های عملیاتی و توسعه بسیار پیشرفته‌ای» برخوردار است.

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران متوجه شد که به‌طور کلی در سراسر خاورمیانه و به‌‌شکل خاص علیه اسرائیل، قادر به پاسخ نظامی در مقابل حمله‌ هواپیماهای جنگی نیروی هوایی آن‌ها نیست؛ در نتیجه، در دهه‌های اخیر توسعه دو ابزار جایگزین را دنبال کرد: اولی، سامانه موشکی دقیق زمین‌به‌زمین، و دوم، «ارتش پهپادی».

ایران به‌وسیله این پهپادها، میادین نفتی در سعودی، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه و کشتی‌های تجارتی مرتبط به اسرائیل را مورد هدف قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، توسعه برنامه پهپادی ایران در منطقه را «تهدیدی علیه صلح و ثبات جهانی» دانست.

به گفته مرکز آموزش و مطالعات «آلما»، ایران به تکنولوژی برخی از این پهپادها از طریق کپی‌برداری پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی دست یافته است.

فعالیت‌های پهپادی ایران بخشی جداناپذیر از اقدامات این کشور در منطقه و ایجاد بی‌ثباتی است. به گفته «آلما»، اگر در این زمینه اقدامی موثر صورت نگیرد، این فعالیت‌ها افزایش خواهد یافت.

به دنبال گسترش برنامه پهپادی جمهوری اسلامی، آمریکا چند شرکت را در ایران، چین و کشورهای دیگر به اتهام نقش داشتن در چرخه تامین تجهیزات برای برنامه پهپادی و نظامی ایران به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری نیز نمایندگان دو حزب کنگره آمریکا طرحی را برای گسترش تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران پیش از انقضای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی در ماه اکتبر امسال ارائه کردند.