/

جیک سالیوان: به هیچ توافقی با تهران نزدیک نیستیم

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به مذاکره غیرمستقیم ایالات متحده با مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد موضوع هسته‌ای و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، تأکید کرد که به هیچ توافقی با تهران نزدیک نیستیم.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جیک سالیوان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس تأکید کرد که چهار آمریکایی به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند و از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تلاش‌های دیپلماتیک بسیاری برای آزاد کردن آنها صورت گرفته و تماس‌های غیرمستقیم فراوانی برقرار شده تا بتوان به توافقی دست یافت: «ما همچنان ادامه می‌دهیم و امیدوارم به نتیجه برسیم، اما متأسفانه الان چیزی برای اعلام ندارم.»

سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و شهاب دلیلی چهار شهروند ایرانی-آمریکایی هستند که در حال حاضر با اتهام‌های امنیتی همچون «جاسوسی» و یا «اقدام علیه امنیت جمهوری اسلامی» در زندان‌های ایران محبوس هستند.

جیک سالیوان در پاسخ به مجری سی‌بی‌اس که پرسید آیا به هر معامله واقعی در برنامه هسته‌ای ایران نزدیک هستیم، تصریح کرد که دولت بایدن به هیچ نوع توافقی با تهران نزدیک نیست.

از چند ماه پیش گزارش‌های متعددی از مذاکره مقامات ایالات متحده با جمهوری اسلامی منتشر شده بود که نهایتاً مقامات وزارت خارجه آمریکا تایید کردند که این مذاکرات با میانجیگری عمان و به صورت غیرمستقیم انجام شده و در مورد آزادسازی زندانیان امریکایی بوده است.

در همین رابطه بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در اواخر خردادماه گفته بود که تهران و واشنگتن به حصول توافق برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران نزدیک شده‌اند و مسئله حالا به موضوعات فرمالیته و به طور مشخص به چارچوب زمانی آزادسازی دارایی‌های ایران مربوط می‌شود.

اما نشریه «میدل ایست آی» در ۸ تیرماه با انتشار گزارشی از توقف مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکا به دلیل اختلاف‌نظر بر سر تبادل زندانیان آمریکایی خبر داد.

میدل ایست آی به نقل از منابع ایرانی اختلاف بر سر تعداد زندانیانی که باید آزاد شوند را عامل توقف مذاکرات خواند و نوشت که مقامات آمریکایی خواهان آزادی چهارمین زندانی نیز هستند و برخی نهادهای جمهوری اسلامی در این مورد با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند.

در خردادماه همزمان با مذاکرات جمهوری اسلامی و ایالات متحده گزارش‌هایی از مذاکره واشنگتن و سئول برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول ایران منتشر شده بود.

به نظر می‌رسد که با توقف مذاکره بر سر آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، موضوع آزادسازی پول ایران در کره جنوبی نیز متوقف شده است.